تأملی بر تقلیل‌گرایی اقتصادی نظام سیاسی آمریکا با ارزیابی ادبیات ترامپ درباره زنان

"چاقالو… ‬خوک… سگ… خرفت…"؛ اینها تنها بخشی از کلماتی است که دونالد ترامپ، مردی که فکر می‌کند مناسب ریاست جمهوری آمریکاست، در این سال‌ها برای اشاره به زنان از آن استفاده کرده است. 

دونالد ترامپ، میلیاردر آمریکایی که با یک سوپرمدل جوان و زیبا ازدواج کرده -و بابت آن غرامتی هم از آبروی‌اش در کل‌کل‌های انتخاباتی پرداخته- از استفاده از ظاهر زنانی که در نظرش زیبا نمی‌آیند، و یا اشارات شیءواره و جنسیت‌زده به کلیت زنان، ابایی ندارد.

این اوضاع از همان ابتدای رقابت‌های انتخاباتی با اشاره به رقیبش در حزب جمهوری‌خواه، کارلی فیورینا، شروع شد: او گفته بود که هیچ‌کس حاضر نیست به «این زن با آن شکل و قیافه» رأی بدهد. ترامپ همچنین در صحبت از موضع‌اش در قبال سقط‌جنین گفته بود که زنان را «تنبیه» خواهد کرد، به‌عنوان شوخی و خوشمزگی عنوان کرده بود که با دخترش رابطه دارد و...

اما، بددهانی و تحقیر زنان بسی قبل از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ از سوی ترامپ مشاهده شده بود. ترامپ میلیونر، نماینده آن بخش از ایدئولوژی مردسالار آمریکایی است که در بقیه کشورهای مدرن و بلکه در کشورهای نیمه‌مدرن، سال‌هاست منسوخ شده است. بااین‌حال، سیستم دو حزبی سیاست در آمریکا به چهره‌هایی از قبیل ترامپ رسمیت و مشروعیت کافی می‌دهد تا نظام فرهنگی و فکری آمریکایی را تداوم بخشیده و به سیاست آن رونق بخشند. این امر، موضوع نقدهایی است که به سرمایه‌داری آمریکا وارد است؛ نقدهایی که سیستم جامعه‌داری آمریکا را دارای نوعی تقلیل‌گرایی اقتصادی می‌داند که در آن صرفاً توانایی فرد برای رشد اقتصادی و اندوخته حساب بانکی، به او مشروعیت لازم برای عرض اندام در فضای عمومی و مصونیت از بسیاری قوانین را می‌دهد.

سوابق ضدزن ترامپ
ترامپ در سال‌های دهه ۹۰، در مصاحبه‌ای با مجله  Vanity Fair، زمانی که هنوز در زندگی مشترک با همسر قبلی‌اش، ایوانا بود، در مورد او گفته بود: «من هیچ‌وقت برای ایوانا جواهرات و تابلوهای گران‌قیمت نمی‌خرم. چرا دارایی‌هایم را برای او صرف کنم تا بعداً بتواند مقابلم بایستد؟» در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش پدر، ترامپ در گفت‌وگو با مجله دیگری درباره رسانه گفته بود: «می‌دونید، اصلاً مهم نیست چی می‌نویسن، به‌شرطی که یک خوشگله روبه‌روت نشسته باشه». چند سال بعد در همان دوران، در کتابی به نام «ترامپ: هنر برگشتن» درباره پول‌پرست بودن زنان کشورش و مقاصد اقتصادی آن‌ها از ازدواج گفته بود: «اصولاً سه نوع زن و واکنش داریم. یکی، زنی است که عاشق همسر آینده‌اش است، واقعاً به‌خاطر خودش، ولی اصلاً کار به امضاء عقدنامه نمی‌کشد. قابل درک است، ولی مردها این‌جور وقت‌ها می‌روند دنبال یکی دیگر. دوم، زن محاسبه‌گر است که امضاء نمی‌کند، چون امیدوار است بتواند همچنان [همان معشوق] بیچاره‌ای که به دام‌اش افتاده، را تلکه کند. و سوم، زنانی هم هستند که صریح و راحت عقدنامه را امضاء می‌کنند تا زودتر به پولی که در انتظارشان هستند، برسند».

در سال ۲۰۰۴، ترامپ با خودپسندی عجیبی به دیلی‌نیوز گفته بود: «تمام زنان [در یک مجموعه مورد بحث] دانسته یا ندانسته خودشان را برای من عرضه می‌کردند. طبیعی است».

او همچنین در سال ۲۰۰۶، در مصاحبه‌ای با شبکه ABC گفته بود «اگر ایوانکا دخترم نبود، قطعاً باهاش دوست می‌شدم». سخنگوی او بعدها اعلام کرده بود که این گفته راجع به فرزند دختری که در سال مربوطه، زیر سن قانونی بوده، شوخی‌ای بیش نبوده است.

در همین سال در ادامه اظهارنظرهای مختلف راجع به روزی اودانل، کمدین زن، گفته بود: «روزی اودانل همه‌جوره نفرت‌آور است. یک نگاه بهش بکنید، خرفت. اصلاً چطور وارد تلویزیون شده؟ اگر دست من بود، اخراجش می‌کردم. در صورت چاق و زشتش نگاه می‌کردم و می‌گفتم: روزی! تو اخراجی».

او در کتاب دیگرش «ترامپ؛ ۱۰۱ راه موفقیت» در صحبت از تحسین زیبایی، زیبایی زنان را در کنار زیبایی بناها و آثار هنری قرار می‌دهد و از آن سخن می‌گوید.

کری پرجین، یکی از دختران برگزیده میس آمریکا که ترامپ از برگزارکنندگان آن است، در کتابی توصیف می‌کند که قانون ترامپ این بود که دختران در مقابل او راه بروند تا او بتواند درباره جذابیت آن‌ها نظر دهد. او می‌نویسد: «خیلی از دختران احساس حقارت می‌کردند. بعضی هم بعد از رفتن او در پشت صحنه با صدای بلند به‌خاطر این‌که حتی قبل از این‌که رقابت شروع شود، رد شده‌اند، گریه می‌کردند... آن‌قدر سخت بود که گویی برهنه شده باشی».

در همین رقابت‌ها، دختران رقابت‌کننده از این شاکی بودند که ترامپ با آن‌ها رفتاری مثل شیء دارد. مهسا سعیدی‌آزکویی می‌گوید: «هرقدر اعضای تیم داوری به‌دنبال زیبایی ظاهری بودند، او به‌دنبال جذابیت جنسی بود... [برای همین] از داوران مرد [و نه زن] می‌خواست که به زنان رأی بدهند».

در سال ۲۰۱۱، در یک موقعیت اتفاقی که در آن یک وکیل زن خواست برای شیر دادن نوزادش استراحتی داده شود، ترامپ و همراهانش مخالفت کردند. وقتی که خانم وکیل پمپ شیردوشی‌اش را نشان داد تا ادعایش را ثابت کند، ترامپ محل را ترک کرد و به او گفت که «تهوع‌آور» است.

در ۲۰۱۲، در یک مشاجره در یک برنامه زنده به عضو جنسی خود اشاره کرده و گفته بود که طرف دیگر گفت‌وگو که یک زن بود، حتماً از آن خوشش خواهد آمد و در نهایت، باید به ویدئویی اشاره کرد که در آن ترامپ به طرز شنیعی از دست‌درازی به اندام جنسی زنان می‌گوید و این‌که زنان اجازه این کار را به ستاره‌ها می‌دهند.

به همین ترتیب، سرتاسر فعالیت اجتماعی و حضور رسانه‌ای ترامپ مملو از اهانت و تحقیر طرف‌های مقابل به جنسی‌ترین شکل ممکن و با دست گذاردن بر نقاطی است که از نظر او حقارت‌بار محسوب می‌شوند؛ نظیر زشتی چهره، عادت ماهیانه، وضعیت طلاق یا ازدواج، و از این قبیل.

این در حالیست که با تمام این توصیفات، همسر ترامپ به دفاع از او برخاسته و حیثیت و قابلیت اعتماد زنان مذکور را در مقابل اعتماد خود به ترامپ، زیر سؤال برده است.

ترامپ در سومین و آخرین مناظره‌اش با کلینتون، زمانی که سعی کرد از احترامی که برای زنان قائل است سخن بگوید، با خنده حضار مواجه شد؛ به‌طوری که ادامه خنده، مجری برنامه را ناچار کرد تا حضار را دعوت به سکوت کند. 

مشابه این مورد، سایر رفتارهای ترامپ عامل آن شده است تا بسیاری از ارزش‌های مورد حمایت او یا همفکرانش در حزب جمهوری‌خواه نیز مورد حمله و نکوهش قرار گیرند. برای مثال، وقتی او به نظر شخصی‌اش به‌عنوان مدیر میس آمریکا به زیبا نبودن آنجلینا جولی اشاره می‌کند، چندان مورد حمله قرار می‌گیرد که به معیارهای آمریکایی زیبایی که نظایر جولی را به استاندارد جهانی بدل می‌کند، برخلاف خواسته خود، کمک می‌رساند.

به‌عنوان مثال دیگر، زمانی که آن هاثاوی، بازیگر هالیوودی را به‌دلیل جدا شدن از همسرش، رافائلو فولیری بعد از ورشکستگی‌اش، متهم به پول‌پرستی می‌کند، بسیاری ترجیح را در آن می‌بینند که حامی هاثاوی و پول‌پرستی او بمانند تا آن‌که کسی چون ترامپ را مورد تأیید قرار دهند.