تا پایان آذر؛ آسفالت ۲۹ بزرگراه شهر تهران بازسازی می شود

شب گذشته و در جریان بازدید اهالی رسانه از اقدامات معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در ترمیم و اصلاح آسفالت بزرگراه‌های تهران، علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: 29 بزرگراه در سطح تهران پایش شدند که عملیات بهسازی، ترمیم و روکش آسفالت بر آنها انجام می‌گیرد که این بزرگراه‌ها در اقصا نقاط تهران و حتی بزرگراه‌های حاشیه و حریم تهران را نیز شامل می‌شوند.

وی آسفالت مورد نیاز این برنامه‌ریزی را حدود 500 هزار تن آسفالت برای فاز نخست دانست و افزود: کار طی شش ماه از تیر آغاز شده و تا پایان آذر نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در صورت مساعد بودن آب و هوا امیدواریم که با تکمیل فاز نخست مرمت آسفالت در سال 95، 50 درصد از طرح بزرگ مرمت آسفالت شبکه بزرگراهی در دو سال پایانی مدیریت شهری را به پایان برسانیم، گفت: با اتمام فاز اول، ادامه مرمت آسفالت دیگر شبکه بزرگراهی به سال 96 موکول می‌شود.

وی آغاز فاز دوم را اواخر اسفند 95 همراه با گرم تر شده هوا اعلام کرد و زمان پایان طرح را پایان مرداد 96 برای بستن پرونده مرمت آسفالت شبکه بزرگراهی شهر تهران عناون کرد. 

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که با عملکرد مناسب معاونت فنی و عمرانی در فاز نخست این طرح، شرایط لازم برای جذب حمایت مجدد شورای شهر در فصل بودجه‌ریزی برای کسب اعتبار سال 96 مهیا شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به مساله مهم تامین قیر برای ساخت آسفالت نیز گفت: نیاز و پایه اصلی آسفالت قیر است که ما با یکی از بزرگترین شرکت‌های قیر در کشور قرارداد بستیم که از قیر تولیدی آنها برای ساخت آسفالت مورد نیاز شبکه بزرگراهی استفاده کنیم. هر چند بخش اعظمی از آسفالت موردنیاز ما در این طرح توسط کارخانجات شرکت مهندسی و عمران شهرداری تهران تأمین می‌شود.

وی در خصوص برخی بزرگراه‌هایی که در حال حاضر مرمت آسفالت آنها در حال انجام در این مرحله از فاز ترمیم است به مواردی از این جمله اشاره کرد: بزرگراه فتح تهران ــ کرج، شهید ستاری، باکری، همت، بابایی، امام علی، صیاد شیرازی، زین‌الدین، تندگویان، حقانی، چمران، باقری، کردستان، نیایش، آزادگان و ...

وی در پاسخ به این سوال که چرا میزان عملیات لکه‌گیری آسفالت در سطح شهر افزایش یافته است، گفت: مهندسان نوع و وضعیت موجود آسفالت‌ها را بررسی و معابر نیازمند روکش آسفالت یا لکه‌گیری را شناسایی کردند‌ اما قبول کنید در برخی مکان‌ها خرابی به حدی نبوده است که نیاز به تراش و روکش آسفالت باشد. هر چند که فعالان عرصه آسفالت علاقه دارند که مکانی با طول زیاد را داشته باشند که با دستگاه و غلتک آسفالت را در زمان محدود روکش کنند اما دقت داشته باشید که لکه‌گیری به دلیل اینکه کاری جزئی است نیازمند دقت بالا و کارهای خاص است که در این دوره سعی کرده‌ایم از انجام کارهای غیرضرور پرهیز کرده و پیمانکار نیز با تضمین خود آسفالت را مرمت کند.

یکی از گلایه‌مندی‌های شهروندان، مشکل جمع شدن آسفالت در برخی ایستگاه‌های اتوبوس‌های بی‌آر‌تی است. جاوید در خصوص این مشکل گفت: مشکل جمع شدن آسفالت در معابر پر تردد و به ویژه در ایستگاه‌های اتوبوس تندرو که وزن بالایی دارند و ترمزهای زیادی داشته و در فواصل زمانی نزدیک به یکدیگر تردد می‌کنند، به وفور دیده می‌شود هرچند که معتقدیم سیستم بی آر تی بسیار جدید است و تجربه قبلی در این زمینه نداشته و در سالهای اخیر نگهداشت ایستگاه‌ها با روش‌های متفاوتی توسط شهرداران مناطق انجام می‌گرفته که برخی ناموفق بوده است.

وی با اعلام خبر انعقاد تفاهمنامه‌ای فیمابین معاونت‌های فنی و عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: اتوبوس‌های بی آرتی حجیم و سنگین هستند و تردد آنها بر روی آسفالت مشکلاتی ایجاد می‌کند که با انعقاد این تفاهمنامه سعی کردیم اولویت‌بندی برای بهسازی و مرمت ایستگاه‌های بی آرتی صورت بگیرد و به صورت نمونه و پایلوت ایستگاه‌های بی آرتی در محدود منطقه 5 و 8 را انتخاب کردیم که در ایستگاه‌های منطقه 5 بهسازی آسفالت ایستگاه‌ها با روش آر پی سی و در مسیر تردد اتوبوس‌های تندرو در منطقه 8 از روش بتن پلیمری استفاده می‌شود که در یک ماه آتی بازخوردهای ناشی از استفاده هر یک از این دو روش احصا شده و پس از بررسی‌های کیفیت، حداکثر تا دو ماه آینده تفاهم‌نامه مشترکی بین دو معاونت حمل و نقل و فنی منعقد می‌شود تا یکبار کل ایستگاه‌های بی آرتی آسفالتش مورد تعویض یا مرمت قرار گیرد که برآوردهای هزینه‌ای نشان داده است برای مرمت کل ایستگاه‌ها 30 میلیارد تومان و برای مسیرهای بی آرتی 20 میلیارد تومان لازم است.

وی در پاسخ به مشکلات زیست محیطی کارخانه‌های آسفالت این معاونت با بیان اینکه تذکراتی از جانب سازمان محیط زیست و برخی از اعضای شورای شهر در خصوص فعالیت‌های آلاینده کارخانه‌های آسفالت که متعلق به این معاونت است داشته‌ایم، گفت: بر همین اساس پس از وصول این اعتراضات بررسی‌های گسترده‌ای برای شناسایی نقاط آلاینده انجام شد و سعی کردیم با انجام راهکارهایی همچون اتصال سیستم کارخانه به شبکه پایش آنلاین آلاینده‌ای و همچنین ارتقای دستگاه‌ها مشکلات زیست محیطی این کارخانه‌ها را مرتفع کنیم.