شش ضلعی شدن قطب شمالی «زحل»  به روایت تصویر

ستاره‌شناسان بر اساس آخرین یافته‌های خود اعلام کردند قطب شمالی سیاره زحل به صورت باورنکردنی یک شکل شش ضلعی را روی خود نمایان کرده و تغییر رنگ داده است.

قطب شمالی سیاره زحل که تاکنون هیچ گونه شکل خاصی را نشان نمی‌داد و هم‌اکنون می‌توان یک تصویر شش ضعلی را روی آن مشاهده کرد. همچنین تا پیش از این منطقه مذکور به رنگ آبی مشاهده می‌شد که طی چند روز گذشته رنگ آن زرد شده است.

منطقه‌ای که به صورت شش ضعلی مشاهده می‌شود در اصل از یک مجموعه ابر دوار پوشیده شده است و محققان سازمان فضایی ناسا پیش‌بینی می‌کنند تفاوت زیاد در سرعت وزش باد که از سطح زحل سرچشمه می‌گیرند، عامل اصلی این تغییر رنگ و نمایان شدن شکل شش ضلعی بوده است.

تصاویر مربوط به شش ضلعی شدن قطب شمالی زحل را سفینه فضایی کاسینی وابسته به ناسا ثبت کرد. این سفینه فضایی از سال 2004 به بعد ماموریت بررسی ششمین سیاره از منظومه شمسی را عهده‌دار شد.

 

محققان ناسا بر این باورند که تغییر رنگ در قطب شمالی زحل می‌تواند به دلیل تغییرات فصلی روی سطح کره باشد که البته این اتفاق تا پیش از این هرگز مشاهده نشده بود. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت حجم نور خورشید که به قطب شمالی زحل می‌تابد، می‌تواند میزان ذرات معلق در جو زحل را تغییر دهد و این تغییر رنگ را باعث شود.