تهران پاک تر می شود/ تاکید بر انتقال صنایع آلاینده از پایتخت به منظور بهبود کیفیت هوا

گروه اجتماعی- مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به افزایش تعداد روزهای پاک سال نسبت به سال گذشته اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که در نتیجه تعامل و هماهنگی شهرداری و پلیس راهنمایی رانندگی به ثمر رسید موضوع معاینه فنی خودروها است.

وی ادامه داد: با آغاز فرآیند جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی گزارش ها حاکی از استقبال خوب مردم از انجام معاینه فنی خودروهایشان است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که اجرای این طرح در ماه های آینده منجر به هر چه پاک تر و سالم تر شدن هوای تهران نسبت به وضعیت فعلی می شود، عنوان کرد: طبیعتا اهمیت و اثرگذاری این اقدام با ورود به فصل زمستان پررنگ تر است.

طلایی با بیان این که این طرح بخش قابل توجهی از خودروها و موتورسیکلت هایی که حجم زیادی از آلودگی شهر را ایجاد می کنند از رده خارج می کند، گفت: اما در صورتی که بخواهیم معضل آلودگی هوا در تهران را به صورت ریشه ای برطرف کنیم باید به برنامه های توسعه ای و بلند مدت روی بیاوریم و فرهنگ کار مشترک و اقدامات بین بخشی را ارتقاء دهیم.

وی با تاکید بر لزوم توسعه اقدامات بین بخشی همانند توسعه حمل و نقل عمومی به منظور کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: بدون شک افتتاح ایستگاه های جدید مترو می تواند یکی از این اقدامات باشد که هم در حال حاضر نتیجه آن را می بینیم و هم در صورت توسعه هر چه بیشتر خطوط مترو در آینده شاهد بهبود وضعیت هوا به این دلیل خواهیم بود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که در سال گذشته استانداردسازی خودروها و نیز کیفیت سوخت نیز در سطح کلان انجام شده است، گفت: اما اقدامات حوزه شهری همانند طرح جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی و افتتاح ایستگاه های جدید مترو اثرگذار بوده و خواهد بود.

طلایی با اشاره به این که در یک سال باقی مانده عمر این دوره از مدیریت شهر می توان بر توسعه هر چه بیشتر حمل و نقل عمومی تمرکز کرد، گفت: در این میان اتوبوس و مترو مهم ترین مد حمل و نقلی هستند که تنها با همکاری دولت به سرانجام می رسد. همچنین به ثمر رساندن استاندارد یورو 5 برای خودروهایی که تولید می شود و نیز نوسازی حمل و نقل خودروهای اداری و نظامی در سطح شهر از دیگر اقدامات بین بخشی است که منجر به کاهش آلودگی هوا می شود.

طلایی گفت:  انتقال و نیز استانداردسازی صنایع آلاینده یکی دیگر از اولویت های کاهش آلودگی هوا توسط مدیریت شهری در یک سال باقی مانده از عمر این دوره مدیریت شهری است.

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی که بتوانیم پاسخگوی نیازهای حمل و نقلی شهروندانمان باشیم، می توان با استفاده از اختیاراتی که داریم محدودیت هایی قائل شویم که منجر به کاهش آلودگی هوا می شود.

لیلی موسوی