وام‌های کلان از سرمایه فرهنگیان

سعید ناصری مدیرکل اسبق آموزش و پرورش زنجان در خصوص «عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان»، اظهار داشت: هدف از تأسیس صندوق ذخیره فرهنگیان، رسیدگی به مشکلات معیشت و مسکن معلمان بود.

وی ادامه داد: سرمایه‌های اندک معلمان در مجموع، سرمایه‌های عظیمی می‌شوند و هدف این بود که اگر معلم مشکلی دارد، مشکلاتش با پول‌هایی که در این صندوق جمع‌آوری می‌شود، مرتفع شود.

مدیرکل اسبق آموزش و پرورش زنجان اضافه کرد: شهاب‌الدین غندالی که از مدیران دوران اصلاحات بود، به عنوان مدیرعامل صندوق ذخیره منصوب شد و برای خودش، همسرش و فرزندش، مسئولیت‌های خاصی را در این صندوق مشخص کرده است.

ناصری یادآور شد: شنیده می‌شود اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته است و بر اساس آنچه اعلام می‌شود، این رقم بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان است، در صورتی که هدف این بود این سرمایه‌ها جمع شده و برای بهبود معیشت معلمان و رونق اقتصادی آنها به کار برود.

وی با بیان اینکه افراد مسئول این صندوق این پول‌ها را به عنوان وام و تسهیلات در اختیار افرادی که مشخص نیست معلم باشند یا خیر قرار دادند، گفت: در حال حاضر بخشی از این سرمایه گم شده است و آنها اعلام می‌کنند که نمی‌دانیم این پول‌ها چطور شده است و این موضوع نشان می‌دهد که نظارتی در کار نبوده است.

مدیرکل اسبق آموزش و پرورش زنجان عنوان کرد: شرایط در این صندوق طوری شده است که حراست وزارت آموزش و پرورش وارد این موضوع شده و این افراد را بازداشت کرده است؛ ما انتظار داریم پول‌ها را برگردانند و این افراد را محاکمه و مجازات کنند و مسببین این تخلف نیز باید پاسخگو باشند.

ناصری با تأکید بر اینکه معلم با قصد خدمت وارد آموزش و پرورش می‌شود، گفت: از مسئولان قوه قضاییه انتظار داریم که این افراد را محاکمه و مجازات کنند و نگذارند عده‌ای چنین وضعیتی را به وجود بیاورند.

مدیرکل اسبق آموزش و پرورش زنجان درخصوص «وضعیت فعلی آموزش و پرورش»، تصریح کرد: متأسفانه شاهدیم در زمینه ارتقای علمی و محتوای درسی کتاب‌ها آن‌طور که باید و لازم است، محتوا گنجانده نشده است تا معلمان آموزش بدهند و منجر به تربیت انسانی سالم و مؤمن شود؛ البته این مشکل به این موضوع برمی‌گردد که هنوز سند تحول بنیادین را در آموزش و پرورش اجرا نمی‌کنیم و نشانه‌هایی را می‌بینیم که علاقه‌ای نسبت به اجرای آن نیز وجود ندارد.

وی تصریح کرد: برای نمونه در کتاب عربی به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم که «گنجشک پرید»، حال این چه مفهوم آموزشی و تربیتی برای دانش‌آموزی که قصد آشنایی با زبان عربی را دارد، به دنبال دارد؟