هوای پایتخت در فصل سرما آلوده است
محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سالانه به دلیل آلودگی هوا، تعداد زیادی از شهروندان تهرانی جان خود را از دست می‌دهند، اظهار داشت: آمار مرگ و میر شهروندان تهرانی سالانه بیش از 3 هزار نفر است.
 
وی با تأکید بر اینکه در فصل‌سرما کل هوایی را که در تهران استشمام می‌کنیم، آلوده است، گفت: در این هوا انواع و اقسام سموم و گازهای مختلف سمی و یا ریزگردهایی که حاصل از خروجی اگزوز ماشین‌ها است، وجود دارد.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران افزود: ممکن است عده‌ای بتوانند در مقابل این هوا مقاومت کنند، اما واقعیت قضیه این است که آمار مرگ و میر 3 هزار نفر تهرانی به دلیل آلودگی‌ هوا رخ می‌دهد و در برخی مواقع این آمار افزایش پیدا می‌کند.
 
حقانی با بیان اینکه تنها راهکار حل این موضوع، حذف لوله‌های اگزوز به هر شکل و ترتیبی است، تصریح کرد: 4 و نیم میلیون خودرو سبک و سنگین و 3 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در شهر تهران تردد می‌کنند که همه این موارد باعث می‌شود، خروجی لوله‌های اگزوز سمی باشند و هوا را آلوده کنند.
 
وی با اشاره به اینکه منابع متحرک حدود 70 درصد آلودگی شهرها را تشکیل می‌دهند، افزود: 30 درصد آلودگی هوا حاصل منابع ثابت و سوخت‌های فسیلی، است.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروزه کشورهای پیشرفته دنیا سوخت‌های فسلیی را حذف کرده و از سوخت پاک و برق استفاده می‌کنند، یادآور شد: در کشورهای نفت خیز، در خارج از شهر تأسیساتی احداث می‌کنند که بتوانند از گاز، برق تولید کنند و آن را به داخل شهرها منتقل کنند.
 
حقانی با اشاره به اینکه برق، سوخت پاک است و آلودگی ندارد، تصریح کرد: مسئله اصلی بعد از آلودگی هوا ترافیک شهر تهران بوده چراکه اگر سوخت فسیلی را هم به سوخت پاک تبدیل کنیم باز هم مسئله حمل و نقل و ترافیک شهر، برای ما عذاب آور است.
 
وی با تأکید بر اینکه بهترین راه‌حل برای کاهش مشکلات شهر تهران، حذف خودروی شخصی از سطح شهر است، گفت: باید حمل و نقل عمومی از جمله مترو را توسعه دهیم چراکه توسعه بزرگراه‌ها، راه‌ها، پل‌ها، رمپ و لومپ و غیره هیچ تأثیری ندارد، بلکه مشوقی برای ورود بیشتر خودرو در سطح شهر است.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی باید از خودروهایی که با گاز و برق کار می‌کنند و همچنین موتور‌سیکلت‌های ان‍ژوکتوری استفاده کنیم تا آلودگی هوا به شدت کاهش یابد.
 
حقانی تأکید کرد: ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی خودروهای کمتری دارد اما آن‌ها استاندارد سازی کرده و از سوخت و خودروی مناسب برای تردد در سطح شهر استفاده می‌کنند.
 
وی در پایان گفت: در کشورهای اروپایی زیر‌ساخت حمل و نقل عمومی بسیار پیشرفته و قوی بوده و روزانه در سطح شهر از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند مگر در روزهای آخر هفته که برای تعطیلات به خارج از شهرها می‌روند.