کار و خدمت به مردم؛ پاسخ کسانی که تهمت می‌زنند
محمد باقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه 70 پروژه عمرانی، ترافیکی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی که در محل سالن ورزشی یاس منطقه 21 برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های منطقه 21 و قرارگیری سکونت و صنعت در کنار یکدیگر، عنوان داشت: این ویژگی در حین اینکه فرصت‌هایی را به وجود می‌آورد اما چالش‌های دیگری را نیز به دنبال دارد. منطقه 21 به نوعی دروازه ورودی غرب تهران هم به شمار می‌رود به نحوی که هم بخشی از ساکنان شهرهای اطراف از این مسیر تردد دارند و هم اکثر ترددهای غرب کشور از این منطقه عبور می‌کند که بر مشکلات منطقه اضافه کرده است.
 
شهردار تهران تصریح کرد: با اینکه منطقه 21 منطقه غربی تهران محسوب می‌شود اما در زمینه برخورداری، از مناطق جنوبی هم به شمار می‌رود چرا که شرایط منطقه 21 و 22 متفاوت است. همه این موارد وظیفه ما را سنگین‌تر کرده و بنده و همکارانم را مکلف می‌کند که عنایت بیشتری به منطقه داشته باشیم.
 
قالیباف تاکید کرد: در کنار طرح جامع و طرح تفصیلی، سعی کرده‌ایم زیر ساخت‌های منطقه 21 و مسایل فرهنگی، اجتماعی و سرانه‌های خدماتی را نیز مورد توجه قرار دهیم. خصوصا در یک دهه گذشته تلاش کردیم تا حجم تردد‌ها و خودروهای عبوری که از این منطقه عبور می‌کند را سامان دهیم تا حداقل خودروها مدت کمتری در این منطقه بمانند و آلودگی کمتری ایجاد کنند. همچنین در رفت و آمد مردم این منطقه نیز اثر کمتری بگذارند.
 
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بزرگراه آزادگان، تقاطع‌های فتح، جاده مخصوص کرج، اتوبان تهران-کرج و سایر تقاطع‌های موجود در منطقه 21 تأکید کرد: حتی پروژه ادامه اتوبان شهید حکیم نیز روی منطقه 21 اثرگذار و بخشی از ترافیک‌های جاده مخصوص و اتوبان تهران - کرج را کم می‌کند در این راستا ما سعی کردیم تا تمامی جاده‌های اصلی درون شهری و برون شهری را امتداد دهیم؛ این در حالی است که قبلا این جاده‌ها از منطقه 21 عبور می‌کردند. در کنار این موضوعات احداث تقاطع محمد علی جناح هم روی موضوعات ترافیکی این منطقه تاثیرگذاری‌های جدی داشته است که تمام این اقدامات در یک دهه گذشته انجام شده است.
 
شهردار تهران ادامه داد: تا پیش از این صبح‌ها در ورود به تهران و بعد از ظهرها در خروج از تهران وضعیت ترافیکی بدی در محدوده منطقه 21 وجود داشت و امروز نیز همین شرایط در وروی کرج مشاهده می شود اما با اقدامات صورت گرفته تلاش شد تا مسایل زیر ساختی این منطقه مورد توجه قرار گرفته و این مشکل ترافیکی نیز برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه موضوعات آموزشی، پارک‌ها و بوستان‌ها، زیر ساخت‌ها، خدمات و سراهای محلات منطقه 21 مورد توجه قرار گرفته است، گفت: ما پیش از این در سرانه‌های فرهنگی، آموزشی، ورزشی و مذهبی دچار مشکلاتی بودیم که سعی کردیم آنها را با اولویت دنبال کنیم.
 
قالیباف در ادامه خاطرنشان ساخت: احداث بزرگراه شمالی ـ جنوبی در محدوده غربی تهران نیز تأثیرات جدی به دنبال خواهد داشت و تمامی بزرگراه‌های شرقی ـ غربی را از شمال به جنوب متصل می‌کند. به این ترتیب اگر لازم باشد فردی از اتوبان‌های همت، حکیم و تهران ـ کرج استفاده کند، دیگر لازم نخواهد بود که از منطقه 21 عبور کند چرا که این اتوبان، تمامی مسیرهای اتوبان‌های همت، حکیم، تهران ـ کرج و جاده فتح را به هم وصل می کند. در این راستا امیدوارم با زحمات همکاران بتوانیم  در هفته‌های پیش رو این پروژه را افتتاح کنیم.
 
وی تاکید کرد: علاوه بر این همیشه نگران آب‌های سطحی منطقه 21 و 22 بودیم که بخشی از پروژه های مربوط به آب‌های سطحی امروز افتتاح شد و بخش دیگری نیز در کارهای پیش رو تکمیل خواهد شد.
 
شهردار تهران در ادامه به موضوع دسترسی حمل و نقل عمومی در منطقه 21 نیز اشاره کرد و گفت: درست است که تقسیمات کشوری مد نظر ما قرار دارد ولی به عنوان شهرداری تهران نباید با بخشی از شهرهای اطراف تهران کاری داشته باشیم، اما واقعیت آن است که آنها هم شهروندان همین کشور هستند و هر روز در این مسیر رفت و آمد می‌کنند، از این رو باید تأمین دسترسی آنها را دنبال کنیم.
 
قالیباف عنوان داشت: دسترسی متروی منطقه 21 به عنوان یک بحث دراز مدت در دست مطالعه قرار دارد. هم اکنون خط مترو از بخش شمالی این منطقه عبور می کند و باید ببینیم برای دسترسی منطقه 21 چه کار می‌توانیم انجام دهیم.  در کارهای کوتاه مدت و میان مدت نیز تلاش کرده‌ایم تا اقدامات خود را ساماندهی کرده و در زمان کوتاهی به نتیجه برسانیم.
 
وی با تأکید بر تامین دسترسی اتوبوس منطقه 21 به عنوان یک اقدام کوتاه مدت و میان مدت، عنوان داشت: در گام نخست حداکثر تا دو ماه آینده شبکه اتوبوسرانی منظم و قابل قبولی را برای دسترسی مردم این منطقه به مترو و BRT ایجاد خواهیم کرد تا مردم بتوانند از مجموعه شهرک‌های اطراف به خطوط مترو و یا سامانه اتوبوس های تندرو دسترسی داشته باشند.
 
شهردار تهران تأکید کرد: ما مطالعه ای را آغاز کرده ایم تا بر اساس مصوبه موجود بتوانیم ترمینال غرب را از میدان آزادی جا به جا کنیم و به صورت قطعی به دنبال اجرایی کردن این کار هستیم. در همین زمینه بحث ادامه بی آر تی به سمت غرب نیز وجود دارد. و در میان مدت می توانیم امتداد بی آر تی برای شهروندان منطقه 21 را دنبال کنیم.
 
وی تاکید کرد: ما وظیفه داریم مشکلات مردم را حل و فصل کنیم و حتی اگر کاری از دست ما بر نمی آید، باید حرمت کنیم و حرف آنها را بشنویم؛ مردم هم صبور هستند و از ما قبول می کنند اما وقتی نه برایشان کار می کنیم و نه با آنها حرف می زنیم، برای آنها قابل قبول نیست.
 
قالیباف با بیان اینکه باید تلاش کنیم کیفیت زندگی مردم را در شهر تهران بالا ببریم، اظهار داشت: لازمه ارتقای کیفیت زندگی در حوزه مادی و معنوی، انجام شدن کارهای متعددی است که بخشی از این اقدامات در حوزه وظایف شهرداری نیست. البته نمی توانیم بگوییم این کارها به ما ربطی ندارد بلکه باید تلاش کنیم با هماهنگی بقیه دستگاه ها این کار را انجام دهیم.
 
شهردار تهران ابراز داشت: سال های اولی که در شهرداری تهران حضور داشتم بالای 90 درصد نامه‌های مردمی به موضوعات مرتبط با شهرداری بر می گشت اما امروز 90 درصد نامه های مردمی به موضوع شهرداری تهران بر نمی گردد بلکه بیشترین درخواست ها مربوط به اشتغال و کار است. این نشان می دهد امروز یکی از مشکلات جدی ما درجامعه بحث معیشت و اشتغال است.
 
وی ادامه داد: باید برای حل مشکل اشتغال تلاش کنیم و تا زمانی که این موضوع را حل و فصل نکنیم، حتما مردم ما روی آرامش و آسایش را نخواهند دید چرا که این دغدغه مردم است. یک مادر و پدری فرزند خود را با زحمات زیادی بزرگ کرده اند و به دانشگاه فرستاده‌اند تا تحصیل کند. حالا زمانی که این جوانان فارغ التحصیل شده اند، خودشان شرمنده پدر و مادرشان هستند که باز هم باید پول تو جیبی را از پدر و مادر بگیرند.
 
قالیباف با اشاره به سالروز شهادت شهید حسین فهمیده گفت: حضرت امام (ره) فرمودند این کودک 13 ساله رهبر ماست؛ یعنی ما باید از فرهنگ جهاد و شهادت و سید الشهدا(ع) بیاموزیم که در راه خدمت به مردم و برای اسلام، انقلاب و کشور از جان، مال و آبروی خودمان هم بگذریم.
 
شهردار تهران تاکید کرد: ما مدیر هستیم و این مسئولیت را پذیرفته ایم؛ بدون شک این مسئولیت امانت الهی است و به برکت خون شهید فهمیده‌ها و شهید ارغوانی ها در اختیار بنده و امثال بنده قرار گرفته است. ما نمی توانیم با شعار، تظاهر، وعده و وعید، راحت طلبی و یا خدای نکرده با دروغ، تهمت و ریا کار را از پیش ببریم.
 
وی تاکید کرد: همینطور که مقام معظم رهبری فرمودند امسال، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و مردم از ما کار، اقدام و نتیجه می خواهند . الان دیگر دوران دفاع مقدس نیست و سه دهه از جنگ گذشته است. از این رو باید این مسایل را حل و فصل کنیم و پاسخ روشنی داشته باشیم.
 
قالیباف تاکید کرد: بدانیم وظیفه ما آبادانی، خدمت به مردم، رونق اشتغال و معیشت مردم است. اگر در این راه موفق شدیم، می توانیم افتخار کرده و احساس موفقیت و کامیابی کنیم نه اینکه در رقابت های کاذب سیاست زدگی و در آبروریزی، دروغ گفتن و تهمت زدن، این کارها را انجام دهیم و فکر کنیم با حرف‌ها می توانیم کسی را از میدان خارج کنیم و جلوی کار کسی را بگیریم؛ اینها پسندیده نیست.
 
شهردار تهران گفت: مردم ما دوست دارند مدیران و مسئولان دست در دست هم دهند و برای حل مشکلات مردم اقدام کنند. مردمی که در هر زمان انقلاب نیاز داشته است، با جان و مال و خون خود آمده اند. ما فکر می کردیم دوران اول انقلاب تنها مردم در میدان دفاع مقدس حضور پیدا می کردند اما امروز جوانان دهه 60 و 70 مظلومانه و غریبانه در میدان جنگ حضور پیدا می کنند. عمده این افراد هم قشر محروم و مستضعف ما هستند که همیشه متاسفانه مورد بی مهری ما هم قرار می گیرند.
 
قالیباف بیان کرد: ما باید فقر را ریشه کن کرده و بیکاری و مشکلات اجتماعی - خصوصا اعتیاد - را حل و فصل کنیم. در این زمینه ما در حوزه آسیب های اجتماعی موضوعی مثل مراکز بهاران را دنبال می کنیم اما خیلی‌ها می‌گویند این کارها وظیفه شما نیست و نباید آن را دنبال کنید. ما می گوییم این حرف‌ها چیست؟ این دغدغه مردم است و دغدغه مدیران هم باید دغدغه مردم باشد.
 
وی تاکید کرد: خدا را شاهد می گیرم در طول شبانه روز، در هر فرصتی که داریم جز به کار و خدمت فکر نمی‌کنیم. از شما می‌خواهم دعا کنید که خداوند به ما در مقابل حرف‌های ناروا، دروغ و تهمت‌های بی جا صبر و تحمل دهد چرا که حوصله و وقت جواب دادن به آنها را نداریم و راهی جز کار کردن هم پیش روی ما نیست. وظیفه ما کار کردن است که این کار را انجام می‌دهیم.
 
شهردار تهران در پایان تاکید کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، راه مبارزه با آمریکا، کار، کار و کار است و پاسخ کسانی که تهمت می‌زنند، دروغ می گویند و افترا می‌بندند نیز کار و کار و کار و خدمت به مردم است.