دکتر محمدنصر دادرس، در حاشیه کارگاه منطقه‌ای بیماری‌های حاد تنفسی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان کرمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های تنفسی، در واقع بیماری‌های سرما دوست هستند و انتظار داریم شیوع و بروز بیماری‌های حاد تنفسی از جمله بیماری آنفلوآنزا در کشور با افزایش سرما، افزایش صعودی پیدا کند، اما با اقداماتی که انجام می‌دهیم از شیوع بالای بیماری جلوگیری می‌کنیم.

وی افزود: بیماری آنفلوآنزا انسانی در مناطق شمالی و غربی کشور که در حال حاضر سرما شایع شده، خودش را نشان می‌دهد که لازم است مردم با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از گسترش انتقال آن جلوگیری کنند.

کارشناس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: در بیماری آنفلوآنزا و بیماری‌های واگیردار تنفسی اصل بر رعایت بهداشت فردی است، اما در مباحث پیشگیری یکی از روش‌ها واکسیناسیون است.

دادرس خاطرنشان کرد: اگر علائم بیماری آنفلوآنزا در فرد ظاهر شد، باید با رعایت اصول بهداشتی از جمله هنگام عطسه کردن، جلوی دهان و بینی خود را بگیرد، از دست دادن با دیگران خودداری کند و رعایت فاصله مطلوب با دیگران، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، تهویه هوای مناسب محل کار و زندگی، از احتمال انتقال بیماری به خود و به دیگران جلوگیری کند.

کارشناس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام واکسن‌های آنفلوآنزا مورد تایید هستند و هیچ واکسنی بدون تأیید سازمان غذا و دارو وارد کشور نمی‌شود، گفت: هر واکسن آنفلوآنزایی که تاییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشد، پروسه نظارت را طی کرده است. بنابراین مردم نگرانی راجع به نوع واکسن و شرکت سازنده آن نداشته باشند.

دادرس خاطرنشان کرد: ما توصیه می‌کنیم گروه‌های در اولویت و در معرض خطر مانند زنان باردار، سالمندان و افرا دارای نقص ایمنی برای اینکه خدای ناکرده دچار عوارض بیماری آنفلوآنزا نشوند واکسن را دریافت کنند.

کارشناس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین درباره کارگاه آموزشی بیماری‌های حاد تنفسی در رفسنجان نیز گفت: کارگاهی که امروز به میزبانی رفسنجان برگزار شد با هدف آشنایی و بازآموزی پرسنل بهداشت و درمان با مراقبت از آنفلوآنزا در قالب بازآموزی است تا آمادگی که در مقابل بیماری‌های حاد تنفسی در سیستم بهداشتی وجود دارد، تقویت شود.

دادارس ابراز کرد: بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان را شب گذشته به اتفاق مسئولین دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بازدید داشتیم و آمادگی‌ها در حد مطلوبی است، اما باید در جهت بهبود و ارتقای آن تلاش شود. تیم بهداشتی و درمانی آمادگی داشتند و امکانات مورد نیاز بستری بیماران احتمالی فراهم شده بود.