30 درصد ثبت نام کنندگان اربعین؛ زن هستند

حمید محمدی درباره آخرین آمار ثبت‌نام زائرین اربعین گفت: 617 هزار نفر تاکنون در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و هر چه به زمان اربعین نزدیکتر شویم، این آمار رشد بیشتری پیدا خواهد کرد. 

وی درباره ترکیب جمعیتی زائرین اربعین افزود: حدود 30 درصد زائرین ثبت‌نامی در سامانه سماح، زنان هستند و حدود 70 درصد هم مردان، اما در آستانه اربعین احتمال اینکه این آمار تغییر کند بسیار زیاد است. 

محمدی تصریح کرد: سامانه سماح برای این راه‌اندازی شده که مردم بتوانند از طریق مسیر رسمی، روادید خود را دریافت کرده و مسئولان هم بتوانند برای ارائه خدمات بهتر، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند، ضمن اینکه امکان کاروان‌بندی زائران هم در این سامانه توانسته به اعضای کمیته حمل و نقل ستاد اربعین که قرار است با همکاری کاروان راهیان نور و تجارب آنها نسبت به جابجایی زائرین اقدام کنند، کمک شایانی کرده است. 

وی تصریح کرد: آمار و اطلاعات یکه در سامانه سماح از تعداد زائرین وجود دارد، می‌تواند به مدیران و مسئولان فعال در ستاد اربعین کمک شایانی برای برنامه‌ریزی مناسب داشته باشد تا جایی که ما به راحتی می‌توانیم از تعداد زائرین، خروج آنها از کدام شهر و روز خروج زائرین اطلاع پیدا کنیم. 

معاون سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: به هر میزانی که مشتاقان حضور در اربعین، روادید خود را خارج از سامانه سماح دریافت کنند، به همان میزان هم مشکلاتی نظیر ازدحام، بی‌نظمی و ترافیک اضافه خواهد شد که می‌تواند تأثیرات سوء در مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده داشته باشد. 

محمدی افزود: برای نظم‌بخشی، مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب جهت جلوگیری از ازدحام و ترافیک و بروز مشکلات احتمالی، سازمان حج و زیارت اخیراً اعلام کرده که افرادی که خارج از سامانه سماح روادید خود را دریافت کرده‌اند می‌توانند با پرداخت هزینه‌های لازم از بیمه و خدمات درمانی به مانند زائرین ثبت‌نامی در سامانه سماح استفاده کنند.