انتقاد توقیفی به بی‌توجهی‌های اخیر وزارت بهداشت به رشته پزشکی قانونی

حسن توفیقی در مراسم پنجمین کنگره سالیانه بین‌المللی پزشکان قانونی با اشاره به اینکه هدفمان از برگزاری چنین کنگره‌هایی ارتقاء دانش پزشکی قانونی است، گفت: برای ارتقاء این رشته باید اقدامات بیشتری توسط مراجع ذیربط همچون وزارت بهداشت صورت گیرد. 

وی با اشاره به اینکه سازمان پزشکی قانونی بزرگترین سازمان استفاده‌کننده از تخصص پزشکان قانونی است، گفت: این سازمان باید پاسخگوی ارجاعات مراجع قضایی باشد. 

وی گفت: کسانی که در پزشکی قانونی کار می‌کنند باید با استفاده از بورسیه خارج از کشور به معلومات خود اضافه کنند، همانطور که در سال‌های گذشته با اعزام یک پزشک قانونی به اسپانیا پس از آن موفق به راه‌اندازی آزمایشگاه DAN شدیم.

توفیقی با تأکید بر اینکه ارتقای رشته پزشکی قانونی ضوررت دارد و باید به حد موجود بالا در دنیا برسد، افزود: جهت جلوگیری از اطاله دادرسی و تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌ها، ارتقاء رشته پزشکی قانونی حائز اهمیت است. 

رئیس پنجمین کنگره سالیانه پزشکان قانونی ایران اضافه کرد: پیشگیری از وقوع جرم نیز با رشته پزشکی قانونی مرتبط بوده و بسیاری از معتادین مجرم و افرادی که درجاتی از جنون را دارند، در کشور و جامعه و خانواده رها شده و بسیاری از تلفات رانندگی نیز در همین رابطه است، در حالی که پزشکی قانونی با معرفی سلامت روانی، رانندگان می‌توانند مانع از وقوع تصادفات شوند. 

توفیقی ضمن انتقاد به بی‌توجهی‌های اخیر وزارت بهداشت به رشته پزشکی قانونی گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته توجه به این رشته کاهش یافته و این مسئله در حدی بوده که یکی از مسئولان ارشد این وزارتخانه رشته پزشکی قانونی را ناقص‌الخلقه نامیده است. 

وی با بیان اینکه این اقدام در یک جلسه رسمی صورت گرفته است، تصریح کرد: متأسفانه این مقام مسئول، پزشکان قانونی را در جمع متخلف، شیاد و متقلب نامید و این مسئله ما را ناراحت کرده و به موقع اقدام قانونی خواهیم کرد. 

رئیس پنجمین کنگره سالیانه پزشکان قانونی ایران تصریح کرد: از رئیس سازمان نظام پزشکی که متولی نظام پزشکی است درخواست داریم که در این زمینه اعاده حیثیت پزشکان قانونی را انجام دهید. 

توفیقی افزود: همه پزشکان قانونی که به مردم خدمت می‌کنند می‌دانند که نباید برای کسی محرومیت قائل بود و بگویند حق دخالت در امور پزشکی را به عنوان تخصصی ندارید. 

وی در ادامه خطاب به رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: شما مسئول سازمان هستید و آیا ما حقوق کسی را تضییع می‌کنیم که می‌گویند متخلف و متقلبید. بنده می‌دانم که شما روابط دوستانه‌ای با این مقام مسئول دارید، پس جلوی این مسائل را بگیرید. البته من تاکنون جلوی واکنش همکارانم را در مقابل این هتاکی گرفته‌ام اما از شما درخواست دارم که این موضوع را پیگیری کنید.