چگونه لوزه کودکمان را درمان کنیم؟

آزمایش‌های تشخیصی معاینات فیزیکی که پزشک انجام می‌دهد عبارتند از:
• با استفاده از یک ابزار نورانی گلوی کودک را نگاه کرده و به احتمال زیاد گوش‌ها و بینی کودک را که ممکن است محل عفونت باشند، بررسی می‌کند.
• کودک را از نظر وجود مخملک که با استرپتوکوک در ارتباط است، معاینه می‌کند.
• با لمس گردن کودک وجود غدد لنفاوی متورم را بررسی می‌کند.
• با استفاده از گوشی طبی به تنفس کودک گوش می‌دهد.
• بزرگ بودن طحال را بررسی می‌کند (به منظور بررسی وجود منونوکلئوز که می‌تواند سبب التهاب لوزه شود.)
سوآب گلو
       با این روش ساده، پزشک با استفاده از یک سوآب استریل نمونه‌ای را از ترشحات گلوی کودک می‌گیرد. نمونه گرفته شده در آزمایشگاه از نظر وجود باکتری استرپتوکوک بررسی می‌شود.
       بسیاری از کلینیک‌ها مجهز به آزمایشگاهی هستند که در عرض چند دقیقه نتیجه تست را آماده می‌کنند. بااین حال، یک تست که قابل اعتمادتر است به خارج از کلینیک فرستاده می‌شود و نتیجه آن طی 48-24 ساعت آماده می‌شود.
       اگر نتیجه تست سریع در داخل کلینیک مثبت باشد، کودک تقریبا به طور قطع مبتلا به عفونت باکتری است. اگر نتیجه تست منفی باشد، به احتمال زیاد کودک مبتلا به عفونت ویروسی است. با این حال، پزشک منتظر جواب تست خارج از کلینیک باقی می‌ماند تا علت عفونت را تعیین کند.
شمارش کامل سلول‌های خون (CBC)
       پزشک ممکن است با استفاده از نمونه کوچکی از خون فرزند شما درخواست انجام آزمایش CBC دهد. نتیجه این آزمایش تعداد انواع مختلف سلول‌های خونی را نشان می‌دهد. افزایش، کاهش یا طبیعی بودن تعداد سلول‌ها مشخص می‌کند که علت عفونت باکتری است یا ویروس. این آزمایش معمولا زمانی در تعیین علت التهاب گلو مفید است که نتیجه تست حاصل از بررسی نمونه گرفته شده از گلو منفی است.
درمان دارویی
مراقبت در خانه
       اگر علت بروز التهاب لوزه ویروس باشد، پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌کند. کودک شما احتمالا طی 10-7 روز بهبود خواهد یافت. راهکارهایی که شما می‌توانید در منزل انجام دهید عبارتند از:
 کودک را به داشتن خواب و استراحت کافی تشویق کنید.
 به کودک مقدار کافی آب به منظور حفظ رطوبت گلو و جلوگیری از کم‌آبی بدن بدهید.
 گلوی کودک را با آب نمک غرغره کنید. در صورتی‌که کودک قادر به غرغره کردن است، غرغره کردن گلو با یک قاشق چایخوری (5 میلی‌لیتر) نمک و 8 اونس (237 میلی‌لیتر) آب گرم می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند.
 استفاده از دستگاه بخور سرد به منظور از بین بردن خشکی هوا یا نشستن کودک برای چند دقیقه در حمام حاوی بخار می‌تواند به تسکین علائم کمک کند.
 از سن 4 سالگی کودکان قادر به دریافت قرص به منظور تسکین گلودرد هستند.
 از مواد محرک دوری کنید. اجتناب از استعمال سیگار و مصرف مواد پاک کننده در منزل می‌تواند از تحریک گلو جلوگیری کند.
 با پزشک در مورد استفاده از ایبوپروفن یا استامینوفن به منظور کاهش درد گلو و کنترل تب مشورت کنید. در دادن آسپرین به کودکان و نوجوانان احتیاط کنید. اگرچه مصرف آسپرین در کودکان بالاتر از 2 سال مجاز است، در دوران نقاهت پس از ابتلا به آبله‌مرغان یا علائم شبه‌آنفلوآنزا نباید به کودکان و نوجوانان آسپرین داد. علت این امر ارتباط آسپرین با سندرم «ری» است. سندرم ری یک بیماری نادر اما در این کودکان بالقوه کشنده است.
آنتی‌بیوتیک‌ها
       در صورتی که علت بروز التهاب لوزه عفونت باکتریایی است، پزشک مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک را توصیه می‌کند. مصرف پنی‌سیلین از طریق دهان و به مدت 10 روز شایع‌ترین درمان آنتی‌بیوتیکی به منظور درمان التهاب لوزه ایجاد شده توسط استرپتوکوک گروه A است. اگر کودک به پنی‌سیلین حساسیت داشته باشد، پزشک آنتی‌بیوتیک دیگری را تجویز خواهد کرد.
       حتی در صورتی که علائم بیماری به طور کامل از بین رود، فرزند شما باید دوره درمان آنتی‌بیوتیک را کامل کند. عدم مصرف تمامی داروها ممکن است سبب تشدید عفونت یا گسترش آن به سایر نقاط بدن شود. عدم تکمیل دوره درمان با آنتی‌بیوتیک می‌تواند سبب افزایش خطر ابتلای کودک به تب روماتیسمی و التهاب شدید کلیه شود.
جراحی
       جراحی برای برداشتن لوزه‌ها ممکن است در موارد التهاب مکرر لوزه‌ها، التهاب مزمن لوزه یا التهاب باکتریایی لوزه که به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهد، استفاده شود. التهاب مکرر لوزه به صورت زیر تعریف می‌شود:
 بیش از 7 بار بروز التهاب لوزه در یکسال
 بیش از 5 بار بروز التهاب لوزه در هر یکی از دو سال گذشته
 بیش از 3 بار بروز التهاب لوزه در هر یکی از سه سال گذشته
در صورتی‌که التهاب لوزه منجر به کنترل دشوار عوارض ذیل شود، عمل جراحی توصیه می‌شود؟
 آپنه انسدادی خواب
 مشکلات تنفسی
 بلغ دشوار
 وجود آبسه که توسط آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شود.
       این عمل جراحی طی یک روز انجام می‌شود، مگر اینکه کودک شما بسیار کم‌سن باشد. معمولا کودک می‌تواند در روز جراحی به خانه بازگردد. بهبودی کامل 14-7 روز طول می‌کشد.
پیشگیری
       میکروب‌هایی که سبب بروز التهاب ویروسی و باکتریایی لوزه می‌شوند، مسری هستند. بنابراین، بهترین روش برای پیشگیری رعایت بهداشت است. در این راستا مواردی که می‌توانید به کودک خود آموزش دهید عبارتند از:
 شستن دست‌ها به طور کامل، به خصوص پس از استفاده از دستشویی و قبل از غذا خوردن
 اجتناب از استفاده از لیوان و ظروف دیگران
به منظور جلوگیری از انتقال عفونت باکتریایی یا ویروسی به دیگران:
 در هنگام بیماری کودک را در منزل نگاه دارید.
 در مورد زمان بازگشت کودک به مدرسه با پزشک گفتگو کنید.
 به کودک آموزش دهید که در هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را بپوشاند.
 به کودک آموزش دهید که بعد از عطسه یا سرفه
دست های خود را بشوید.