ثبت بیش از 260 نوع کد سرطان در سازمان بهداشت جهانی

فرهاد سمیعی در نشست خبری که در ارتباط با اولین کنفرانس غرب آسیا در حوزه سرطان برگزار شد، اظهار داشت: در جامعه ما بعضا به انگیزه‌های مالی، سیاسی و یارکشی برخی از اخبار کمرنگ و پررنگ جلوه داده می‌شود و گاهی پزشکان مورد هجمه قرار می‌گیرند. این در حالی است که در هر شغل می‌تواند خطایی توسط آن افراد رخ دهد.

وی با بیان اینکه انجمن‌ها یکی از وظایف آنها نگهبانی از صنف‌های مختلف است، افزود: حتی یک ریال پرداختی در انجمن علمی سرطان ایران به اعضای هیأت علمی نداریم و تلاش کرده‌ایم جهت کمک به بیماران مبتلا به سرطان گام‌های موثری برداریم.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران بیان کرد: در طول سه دهه اخیر میزان سرطان در کشورهای در حال توسعه افزایش پیدا کرده به طوری که بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 2030 هفتاد درصد از سرطان های جهان در کشورهای در حال توسعه بروز می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:‌برگزاری کنفرانس غرب آسیا در حوزه سرطان برنامه‌ای جهت مشارکت کشورهای مختلف در حوزه درمان و پیشگیری از سرطان و به روز کردن اطلاعات آنها است که از 27 تا 29 آبان ماه در تهران برگزار می‌شود.

سمیعی گفت: نسبت سرانه متخصصین در ایران بالاتر از اکثریت کشورهای آسیایی حتی چین بوده و خوشبختانه نیروی انسانی در کشور ما بیشتر بوده و کیفی‌تر است.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران در پاسخ به اینکه درمان انواع سرطان‌ها در کشور چقدر با موفقیت همراه است، گفت: پیش از این سرطان‌ها تنها 10 تا 20 درصد آن منجر به بهبودی کامل می‌شد ولی این میزان به تدریج افزایش یافته است و باید توجه داشت که این مسئله به شرایط فرد و مرحله سرطان دارد.

سمیعی گفت:‌بیش از 260 نوع کد سرطان در سازمان بهداشت جهانی وجود دارد لذا سرطان یک بیماری نیست بلکه مجموعه‌ای از بیمار‌ی‌ها با حالت و مراحل گوناگون است.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران افزود: به طور مثال سرطان معده و پستان در مراحل اولیه قابل درمان است و در مراحل پیشرفته فقط حالت‌های تسکینی انجام می‌شود لذا درمان سرطان بسته به شرایط فرد و مرحله سرطان دارد.

سمیعی در مورد کنفرانس سرطان غرب آسیا گفت:‌ حدود 15 متخصص برجسته از کشورهای خارجی در این کنفرانس شرکت کرده و موضوعاتی همچون پیشگیری، تشخیص زودرس، درمان تسکینی و ... میان صاحب‌نظران داخلی و خارجی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. همچنین موضوعاتی همچون تأثیر رادیواکتیو و آلودگی‌های محیطی در بروز سرطان مطرح می‌شود.