فساد اداری و مالی مشکل امروز جامعه ما محسوب می‌شود

 حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در پنجمین روز از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها در جمع خبرنگاران درباره فساد مالی و اداری اظهار کرد: فساد اداری و مالی مشکل امروز جامعه ما محسوب می‌شود و ضرر آن از هر مسئله و مشکل داخلی و خارجی بیشتر است. 

وی افزود: نقشه‌های دشمن روی بسترهای داخلی جامعه انجام می‌گیرد و یکی ازمشکلات ما فساد اداری و مالی است و باید به طور جد با آن مقابله کنیم. 

وزیر دادگستری تصریح کرد: راه درمان و بستر اصلاح فساد اداری و مالی داشتن انضباط، توجه به قانون و اجرای دقیق آن است و اگر موضوع فسادهای اداری و مالی را حل نکنیم پرونده‌ها و دستگیری‌ها چاره‌ساز نیست بلکه تنها مسکن محسوب می‌شود و درمان واقعی مقابله با فساد اداری و مالی است. 

پورمحمدی عنوان کرد: در این دولت تلاش خود را روی اصلاح بسترها قرار داده‌ایم و این مهم با شفافیت و توجه به قانون انجام می‌گیرد و باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشت.

وی یکی از مشکلات کشور را پرداخت تسهیلات بدون وثیقه در بانکها عنوان کرد و گفت: پرداخت اعتبارات بدون وثیقه یکی از مشکلات کشور بوده و شاهد بودیم برخی افراد از این تسهیلات بدون پرداخت وثیقه استفاده می‌کردند و مبلغ معوقه‌ها حتی به 100 هزار میلیارد تومان نیز رسیده بود اما توانستیم تا حدودی با این موضوع مقابله کنیم. 

وزیر دادگستری درباره این پرسش که  چرا سازمان بازرسی در زمان ریاست شما موضوع واگذاری املاک در شهرداری و برخی مسائل دیگر را انتشار نداده و بعد از رسانه‌ای شدن به آنها توجه کرده است، گفت: سازمان بازرسی و دستگاه قضایی حق انتشار ندارند اما ما در زمان حضور در سازمان بازرسی تذکرات لازم را به دستگاه‌ها انجام می‌دادیم. 

پورمحمدی یادآور شد: موضوع واگذاری املاک شهرداری درزمان بنده وجود نداشت و اکنون دوستان به این پرونده دست یافتند؛ البته برخی موضوعات در گذشته اتفاق افتاده و در حال حاضر مشخص شده است.

وی تصریح کرد: سازمان بازرسی وظایف خود را انجام می‌دهد و به طور متناوب از دستگاه‌ها نمونه‌گیری می‌کند، در حال حاضربه دنبال طراحی سازوکارهایی هستیم تا زمان تخلف و افشای آن کاهش پیدا کند و اگر تخلفی صورت می‌گیرد به سرعت مشخص شود. 

وزیر دادگستری درباره اینکه آیا افشای چنین پرونده‌هایی موجب بی‌تفاوتی در کشور خواهد شد، اظهار کرد: متاسفانه افشای بخشی از اعداد و ارقام بدون پشتوانه و تحقیق است و در رقابتهای سیاسی وجناحی شکل می‌گیرد که برخی از این اعداد و ارقام فقط جامعه را ملتهب می‌کند.

پورمحمدی با بیان اینکه فسادهای بزرگ راکنترل کرده‌ایم تصریح کرد: متاسفانه در زمینه فسادهای کوچک توفیق چندانی نداشته‌ایم و مردم هم با فسادهای کوچک مواجه هستند که فسادهای بزرگ در روزنامه‌ها انعکاس پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: فسادهای کوچک مشکلات اساسی جامعه ما محسوب می‌شود که مردم با آن درگیر هستند و باید راهکاری متفاوت برای آن اندیشیده شود. 

وزیر دادگستری تاکید کرد: بخشهای مختلف کشور برای مقابله با فسادهای کوچک فعال شده و یکی از راهکارهای جلوگیری از آن شفاف‌سازی، آموزش حقوق شهروندی و توسعه دولت الکترونیک است.