به گزارش ایسنا، سیدمهدی میرغضنفری با اشاره به این كه مو به عنوان یكی از اعضای ساده بدن است، گفت: در طب سنتی اعضای بدن به دو دسته مفرد و مركب تقسیم میشوند كه مو از یك جز تشكیل شده و از اعضای ساده بدن در طب سنتی محسوب میشود.

وی با اشاره به اهمیت مو در طب سنتی ادامه داد: مو علاوه بر جنبه ظاهری و اهمیت زیبایی در طب سنتی دافعی برای مواد زائد بدن و یا به اصطلاح سودا است.

این محقق طب سنتی ادامه داد: مصرف فراوان برخی از مواد غذایی از جمله بادمجان، ‌ سس، ‌ گوشت و غذاهای مانده و حاضری، عدس و‌ پنیر مانده روند تولید ماده‌ای به نام سودا را در بدن سرعت می‌بخشد و این ماده را در بدن افزایش می‌دهد که این امر افزایش رشد موهای زائد، مجعد و یا خشک شدن موها را به دنبال دارد.

استرس عامل افزایش آسیب‌های پوستی است

وی سبک زندگی را عاملی موثر در بروز آسیب‌های پوست و مو دانست و گفت: نوع غذا و سبک زندگی تاثیر زیادی در پوست و مو دارند. عواملی مانند استرس بیش از حد منجر به افزایش سودا در بدن می‌شود و آسیب‌های پوستی از جمله ایجاد لک و پوسته شدن و ترک برداشتن ناخن‌ها را به همراه خواهد داشت.

میر غضنفری با تاکید بر لزوم تغییر سبک زندگی برای داشتن ظاهر مناسب و بدنی سالم، رعایت ۶ اصل در تغییر سبک زندگی را ضروری دانست و گفت: اولین اصل برای ایجاد تغییر در شیوه زندگی دقت در انتخاب خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها است‌ که ارتباط نزدیکی با مزاج افراد و در نتیجه شیوه زندگی دارد.

وی در این باره ادامه داد: خواب و بیداری دومین موردی است که نیاز به دقت در تغییر و نظم دهی دارد. ‌ علاوه بر این وضعیت آب و هوای محیط زندگی نیز در برخورداری از بدن و پوست و موی سالم تاثیرگذار است به طوری که افرادی که مزاج گرم دارند در محیط‌های خنک و سرد مزاج‌ها در محیط‌های گرم، ‌ وضعیت جسمانی مناسب‌تری را تجربه می‌کنند.

دبیر انجمن طب سنتی ارائه ورزش یکسان برای افراد مختلف را امری نادرست خواند و گفت: وضعیت روحی و روانی، فعالیت‌های جسمانی و همچنین مواد زائد و یا ضروری بدن نیز باید در وضعیت تعادل بوده و مورد توجه قرار گیرند. با این حال فعالیت‌های بدنی و ورزشی برای هر فردی متفاوت است و نمی‌توان نسخه یکسانی برای همه افراد پیچید.

وی در خصوص مهم‌ترین نکته در این شش اصل طلایی، گفت: با توجه به این که هرشش اصل در کنترل و تحت اختیار انسان است و در حفظ سلامت بدن نقش بسیار مهمی دارند، سبک زندگی متناسب با آنها نیاز به تغییر دارد با این وجود کنترل و اصلاح غذاهای مصرفی نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد.

میرغضنفری با بیان اینکه آب پنیر دافع مناسب سودا و مواد زائد درون بدن و همچنین بهبود دهنده جوش‌های صورت است، ادامه داد: آب پنیر را می‌توان با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری سرکه به ۲ لیوان شیر در حال جوش تهیه کرد و پس از تولید پنیر و جدا کردن آن، ‌ مایع باقی مانده را به طور ناشتا مصرف کرده و یا برای از بین بردن جوش‌ها آن را روی صورت مالید و به دفع مواد زائد بدن کمک کرد.

رخدادهای درونی عاملی تاثیرگذار در ظاهر انسان‌ها

وی با اشاره به تاثیر طبع‌های سرد و گرم در خصوصیات افراد، گفت: افرادی که احساس گرمی و حرارت داشته، مستعد جوش زدن بوده، برون گرا و اجتماعی هستند و فعالیت‌های خود را با حرکات تند انجام می‌دهند از طبع و مزاج گرمی برخوردارند. اما درون گرایی، ‌ انجام فعالیت‌های کند، در گاهی اوقات یبوست، احساس سرما از جمله ویژگی‌های افراد سرد مزاج است.

دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی در پایان با بیان اینکه شرایط داخلی بدن شرط اصلی داشتن پوست مناسب است، گفت: مو یا ناخن از خون تغذیه میكنند. بنابراین تغییر و اصلاح سبك زندگی طروات پوست و مو را در پی خواهد داشت. با این حال مالیدن روغن روی پوست نیز میتواند بسته به مزاج هر فرد صورت گیرد که برای این کار توصیه میشود گرم مزاجها از روغنهای خنك مانند روغن بنفشه یا كدو و سرد مزاجها از روغنهای گرم مانند بابونه و یا بادام شیرین استفاده كنند.