شناسایی ۵۰ انبار بزرگ کالای قاچاق

سرهنگ مهدی قدمی با اعلام اینکه نیروی انتظامی در مقابله با قاچاق کالا در نوک پیکان مبارزه است، افزود: از نظر قوانین و مقررات موجود هر کالای تجاری خارجی در هر جای سرزمین ایران اعم از مغازه، انبار، خیابان، وسیله نقلیه که فاقد اسناد گمرکی باشد، قاچاق تلقی می شود.

وی با اشاره به وجود سه نوع کالای ممنوعه، مجاز و مجاز مشروط ادامه داد: چالش پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با کالاهایی است که مجاز برشمرده می شوند اما افراد فرصت طلب و سودجو معمولا در پوشش های مختلف بر خلاف قوانین اقدام به واردات و صادرات آن می کنند.

قدمی ادامه داد: در این رابطه در حدود ۱۰ الی ۱۵ قلم کالا شامل پوشاک، گوشی تلفن همراه، سیگار، طلا، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی و دارو به عنوان اولویت های مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا هدف گذاری شده است.

همکاری پلیس با ۲۵ سازمان و وزارتخانه

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی ادامه داد: پلیس آگاهی ناجا به عنوان متولی اصلی مبارزه با قاچاق با بیش از ۲۵ دستگاه، سازمان و وزارتخانه برابر قانون مبارزه با قاچاق در جلوگیری و مقابله با قاچاق همکاری دارد.

وی گفت: بیشترین ارتباط حوزه ماموریتی پلیس آگاهی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ارگان هایی همچون گمرک، مراجع قضایی، سازمان تعزیرات، سازمان جمع آوری و فروش املاک تملیکی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ریاست جمهوری است.

قدمی به نقش موثر نیروی انسانی در حوزه مقابله و اهمیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره و تصریح کرد: ناجا طی ۳۵ سال گذشته ۳۵۰ شهید و جانباز در راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تقدیم نظام کرده که این تعداد نشان دهنده اهمیت موضوع مقابله با قاچاق در نیروی انتظامی است.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری به تمرکز بر روی مقابله با قاچاق سازمان یافته اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از اول سال ۹۵ چند هدف پیش بینی و به رده ها ابلاغ شد تا پیشگیری، مقابله و شناسایی و توقیف محموله های کلان که به صورت سازمان یافته وارد کشور می شوند به طور مستمر در دستور کار قرار گیرد.

شناسایی ۵۰ انبار بزرگ دپوی کالای قاچاق

سرهنگ قدیمی اظهار کرد: افزایش ۹۷ درصدی توقیف پرونده های بالای ۵۰۰ میلیون تومان در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از توفیقات ناجا است که رقم قابل توجهی برشمرده می شود. طی این مدت ۵۰ انبار بزرگ نیز شناسایی و توقیف شد که قابل قیاس با مدت مشابه سال قبل نیست.

وی از افزایش ۴۰ درصدی ارزش ریالی کالاهای قاچاق طی این مدت خبر داد و افزود: در این مدت پرونده های بالای ۱۰۰ میلیون تومان ۵۰ درصد افزایش داشته که این آمار بیانگر تغییر رویکرد در برخورد با قاچاق سازمان یافته و کلان است.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی از اجرایی شدن ۹ طرح سراسری پلیس ناجا در امر مبارزه با قاچاق کالا طی ۶ ماهه نخست امسال در کشور خبر داد و گفت: هر ماه یک طرح با اولویت مشخص مثل مبارزه با قاچاق سوخت، محموله های ترانزیتی و یا کالاهای گمرکی به مرحله اجرا گذاشته می شود.

سرهنگ قدمی از جمله توفیقات ۶ ماهه امسال را تصویب آیین نامه های مواد ۵۶، ۵۵، ۲۷، ۱۳، ۶ و ۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا برشمرد و افزود: با توجه به اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دی ماه سال ۹۲ تصویب و ابلاغ شده بود با پیگیری های صورت گرفته از سازمان های مربوطه خوشبختانه آیین نامه های مبارزه با قاچاق کالا در ۶ ماهه اول امسال تهیه و به تصویب هیات دولت رسید.

وی اضافه کرد: پلیس آگاهی در سال های گذشته رویکرد خود را از مجرم محور به مدیریت جرم تغییر کرده و پیشگیری را بهتر از درمان می داند. یکی از موضوعاتی که به جد پیگیر آن هستیم، شناسایی بسترهای به وجود آمده قاچاق کالا و انعکاس آن به دستگاه‌های مختلف برای رفع این بسترها است که بخش اصلی آن خارج از حیطه وظایف نیروی انتظامی است.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی ادامه داد: قطعا در صورت تحقق موارد خواسته شده شاهد کاهش حجم قاچاق، افزایش رونق اقتصادی، تولید و اشتغال خواهیم بود.

سرهنگ قدمی با اعتقاد به اینکه قاچاق کالا بسترساز بسیاری از جرایم است، افزود: قاچاق کالا سرمنشاء جرایمی چون سرقت، اعتیاد، ناهنجاری های اجتماعی و فساد اداری است که مقابله با آن نیاز به یک حرکت جمعی دارد تا همه بدانند با خرید جنس خارجی به کاهش تولید و اشتغال کشور دامن می زنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید از تولیدات داخلی حمایت کنند، افزود: شهروندان حتی الامکان از کالای خارجی استفاده نکنند و هرگونه اخبار و اطلاعات درباره افرادی که به صورت کلان و سازمان یافته اقدام به قاچاق کالا و ارز می کنند را به پلیس اعلام کنند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی ناجا، افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری چنانچه مسئولان دستگاه هایی که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای آنان وظیفه پیش بینی شده دلسوزانه و با احساس مسئولیت بیشتری به وظایف خود عمل کنند قطعا شاهد کاهش بیشتر حجم قاچاق در کشور خواهیم بود.