آیت‌الله مکارم‌شیرازی:جلوی مفاسد فضای مجازی گرفته شود

 آیت الله مکارم شیرازی امشب در دومین انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: مفاهیم قرآن کریم نشان دهنده این است که قرآن کریم برای زمان و مکان خاصی نبوده است.

وی با اشاره به آیه از قرآن کریم افزود: معروف یعنی عملی که درست است باید مورد توجه باشد و آن را انجام داد و منکر یعنی کاری که مورد رضای الهی است و باید از آن دوری کرد.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: مفهوم عمل مفید در قرآن کریم بسیار وسیع است که کاربردهای بسیاری در جامعه دارد، مفهوم معروف و منکر ظرفیت‌های بسیار عالی را در عرصه کنکاش علم دینی پیش روی ما قرار می‌دهد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به لزوم حرکت در مسیر رضای الهی عنوان کرد: انسانی که پرهیزگار و متقی است در برابر گروه‌های فاسد ایستادگی می‌کند و تنها رضایت الهی را مورد توجه قرار می‌دهد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم تصریح کرد: تبلیغ از نظر اسلام مفهوم گسترده‌ای دارد که باید مورد توجه باشد و از آن برای نشر معارف الهی استفاده کرد.

وی با اشاره به لزوم آسیب‌شناسی فضای مجازی اظهار داشت: استفاده از فضاهای مجازی یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه باشد و گاهی این فضاها ده‌ها میلیون نفر را پوشش می‌دهد و در برابر مفاسدی که به همراه دارد برنامه ریزی کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: گروهی مفاسد فضاهای مجازی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند که این مفاسد را به وزیرارتباطات گفتم، اهانت‌های زیادی علیه دین و اهل بیت (ع) و قرآن کریم در فضای مجازی انجام می‌شود، برنامه‌ریزی شده ‌که شبکه ملی ایجاد شود و آنچه که در فضای مجازی مورد نیاز است و خوب است جای داده شود.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی بیان کرد: قرار است که پهنای باندی که به تلگرام داده شده به شبکه ملی اطلاعات بدهند و به این وسیله مفاسدی که در فضای مجازی وجود دارد از بین برود که دولت به این موضوع علاقه دارد اما دلسوزی واقعی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید اهتمام جدی وجود داشته باشد و جلوی مفاسد فضای مجازی گرفته شود، عنوان کرد: برنامه‌ای که درباره کورورش انجام شد به وسیله فضای مجازی دعوت‌ها صورت گرفت و جمعیتی را برای سالروز کوروش جمع کردند، برخی افراد به وسیله فضای مجازی نوعی بردگی ایجاد کرده‌اند که در این زمینه باید در کنار استفاده مثبت از فضای مجازی در برابر خطرات آن ایستادگی شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به لزوم حضور طلاب و روحانیون در سراسر کشور برای تبلیغ دین تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی شرایطی فراهم شود و افرادی که می‌توانند کار تبلیغ را انجام دهند، با حمایت و رفع مشکلات مبلغان  شرایط حضور در شهرهای خالی از روحانی  فراهم شود ، اگر شهرها خالی از طلاب باشد فرقه‌های انحرافی به آن شهر وارد می‌شوند.

وی افزود: اگر علما و روحانیون در شهرهای کشور باشند حلقه‌های انحرافی و فرقه‌های ضاله فرصتی برای خراب کاری به دست نمی‌آورند و به اهداف شوم خود نمی رسند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اهمیت کار سخنرانان در جامعه بیان کرد: خطبای امروز اکثراً به صورت خودجوش در حال فعالیت هستند و آموزش علمی را ندیده‌اند زیرا خطبا باید روان شناسی را فرا بگیرند و دوره‌های مختلفی را بگذرانند.