تصورات شایع و اشتباه درباره شیر

  این یک باور نادرست است که  شیر و لبنیات سنتی به خوبی پاستوریزه نمی‌شود در نتیجه می‌تواند باعث ابتلای مصرف‌کنندگان به بیماری‌های مهمی از جمله تب مالت باشد.

از طرفی، بیشتر محصولات لبنی سنتی پرچرب و تداوم مصرف لبنیات پرچرب در زندگی شهری امروز که فعالیت‌های فیزیکی به شدت کاهش یافته، خطرناک است و می‌تواند به چاقی، گرفتگی عروق، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و... منجر شود.
باور دوم: شیر با ماندگاری بالا بد است!
این یک باور نادرست است. در صنعت شیر و لبنیات به‌هیچ‌‌وجه از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود. این‌که می‌بینید برخی شیرها ماندگاری بالایی دارد به این دلیل است که طی مرحله استریلیزاسیون تمام میکروب‌های داخل شیر کشته شده است و میکروبی داخل آن وجود ندارد که بخواهد فعالیت کند تا شیر فاسد شود. از طرفی بسته‌بندی مخصوص و چندلایه شیرهای با ماندگاری بالا به نحوی است که اجازه ورود هیچ‌ میکروبی را به داخل شیر نمی‌دهد، بنابراین می‌توان با خیال راحت این شیرها را تا زمانی که در بطری یا پاکت باز نشده و تا قبل از تاریخ انقضایشان خارج از یخچال نگهداری کرد، اما به‌ محض این‌که در آن باز شود میکروب‌های محیط پیرامون می‌تواند وارد آن شده و شروع به فعالیت کند. در این شرایط باید بطری شیر را در یخچال بگذارید و طی حداکثر 4 ـ 3 روز آن را مصرف کنید. این یک باور نادرست است. شیر و لبنیات سنتی به خوبی پاستوریزه نمی‌شود در نتیجه می‌تواند باعث ابتلای مصرف‌کنندگان به بیماری‌های مهمی از جمله تب مالت باشد. از طرفی، بیشتر محصولات لبنی سنتی پرچرب و تداوم مصرف لبنیات پرچرب در زندگی شهری امروز که فعالیت‌های فیزیکی به شدت کاهش یافته، خطرناک است و می‌تواند به چاقی، گرفتگی عروق، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و... منجر شود.
باور سوم: شیر را زیاد بجوشانیم
این یک باور نادرست است. برای پاستوریزه کردن شیر لازم نیست دمای آن را به نقطه جوش برسانید و آن را بجوشانید زیرا در این صورت علاوه بر میکروب‌ها مقدار زیادی از ویتامین‌های موجود در شیر هم از بین می‌رود و ارزش غذایی آن بشدت پایین می‌آید. بهترین دما برای پاستوریزه کردن شیر 70 درجه سانتی‌گراد آن هم به مدت 15 ثانیه است. برای اطمینان از رسیدن شیر به این درجه می‌توانید از دماسنج کمک بگیرید. برخی افراد شیرهای پاستوریزه شده صنعتی را هم قبل از مصرف دوباره می‌جوشانند. نیازی به انجام این کار نیست مگر این‌که شیر چند روزی مانده باشد و بخواهید ببینید فاسد شده است یا نه. توصیه می‌شود از مصرف شیرهایی که تاریخ انقضای آنها گذشته است صرف‌نظر کنید زیرا حتی اگر فاسد نشده باشد باز هم ارزش غذایی‌شان به شدت کاهش پیدا کرده است.
باور چهارم: خوردن شیر قهوه یا شیرکاکائو به جای شیر
این باور نادرست است. ترکیب شیر با قهوه، کاکائو، شکلات و چای میزان جذب کلسیم را کاهش می‌دهد، اما توجه داشته باشید اگر کودک یا فرد بالغی طعم شیر یا رنگ سفید آن را دوست نداشته باشد می‌توان با اضافه کردن برخی مواد مثل کاکائو به شیر، او را به خوردن آن ترغیب کرد. به عبارت دیگر، مصرف شیر کاکائو خیلی بهتر از مصرف نکردن آن است. درواقع باید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم، اما بهتر است شیرهای ترکیبی را خیلی غلیظ به کودک ندهید. مثلا می‌توانید یا خودتان شیرکاکائو رقیق درست کنید یا اگر آن را از مغازه تهیه می‌کنید با شیر معمولی مخلوط کنید تا غلظتش کمتر شود و کودک شیر بیشتری بنوشد. دیده شده هضم و جذب شیرمیوه مثل شیرموز، شیرخرما و... در دستگاه گوارش راحت‌تر صورت می‌گیرد بنابراین افرادی که با هضم شیر مشکل دارند، می‌توانند آن را با انواع میوه ترکیب کنند.