روبات‌ها عامل بیکاری دوسوم مردم جهان خواهند بود

تا مدتی قبل سازمان ملل متحد نگران آن بود که سلا‌ح‌های ساخته شده مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند جان انسان‌ها را به خطر بیاندازند. ولی هم‌اکنون نگرانی‌های بیشتری در این زمینه مطرح شده است.

در «کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد» نشان داده شد که چطور طی سال‌های پیش‌رو اتوماسیون صنعتی در کشورهای توسعه یافته می‌تواند مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند تا روبات‌ها به جای آنها سر کار بروند.

جایگزین شدن روبات‌ها با انسان‌ها در فضاهای کاری مختلف طی دهه‌های اخیر نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده بود. ولی هم‌اکنون گفته می‌شود ساکنان کشورهای توسعه یافته بیش از هر منطقه دیگری باید در این زمینه نگران باشند.

 

در گزارش سازمان ملل گفته شد مناطقی مانند آمریکای لاتین و آفریقا با سرعت کمتری به سمت صنعتی‌ شدن پیش می‌روند و به همین خاطر نیروی انسانی همواره در آنها مورد نیاز است.

سازمان ملل در این کنفرانس با نگرانی فراوان گفت اگر فرآیند به همین صورت دنبال شود، روبات‌ها دوسوم فرصت‌های شغلی را از انسان‌ها می‌گیرند. زیرا روبات یک نیروی کاری ارزان محسوب می‌شود، نیازی به تغذیه ندارد، هزینه نگهداری آن نسبت به انسان کمتر است و خدماتی از جمله بازنشستگی و بیمه برای آن کاربرد ندارد.