پیشگیری از وقوع جرم از وظایف نیروی انتظامی و قوه قضاییه

رحیمی جهان آبادی دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: بطور کلی و طبق قوانین، قوه قضائیه و نیروی انتظامی اصلی ترین نهادهایی هستند که پیشگیری از وقوع جرم بخشی از وظایف آنهاست.

رحیمی جهان آبادی افزود: قوه قضائیه دارای جایگاهی است که می تواند لایحه ای در خصوص پیشگیری از جرم به مجلس تقدیم کند و راهکارهای مورد نظر خود را نیز درباره آن بیان کند.

وی در رابطه با عدم توجه به امر پیشگیری در برنامه ششم توسعه افزود: در لایحه ششم توسعه، بحث پیشگیری به صورت اساسی مطرح نشده است البته شاید علت این مسئله این است که دولت این حق را برای قوه قضائیه قائل شده که باتوجه به جایگاهش، در طرح موضوع پیشگیری از وقوع جرم پیشگام شود و آن را بصورت لایحه ای به مجلس ارائه دهد.

دبیرکمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در رابطه با فراقوه ای بودن موضوع پیشگیری از جرم و همکاری بخشهای گوناگون مطرح کرد: فراقوه ای بودن پیشگیری از وقوع جرم امری پذیرفته شده است اما باید به این نکته توجه کرد که اصلی ترین نهاد مسئول در این زمینه قوه قضائیه می باشد که در واقع باید در این راه پیشگام شود سپس همکاری دولت و بخش های گوناگون را مطالبه کند.

رحیمی جهان آبادی درخصوص همکاری کمیسیون قضائی با قوه قضائیه ادامه داد: اعضای کمیسیون قضائی، به طور کامل آمادگی همراهی قوه قضائیه در بحث پیشگیری از وقوع جرم را دارند البته این همکاری مستلزم این است که ابتدا قوه قضائیه باتوجه به مسئولیتش در موضوع پیشگیری از جرم پیشگام شود.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: تجربه جهانی ثابت کرده که هزینه پیشگیری از جرم به مراتب کمتر از هزینه های مربوط به مقابله با مجرمین است باتوجه به همین مسئله ما نیز بارها شاهد نقش مثبت پیشگیری از جرم در کاهش هزینه ها بوده ایم.

دبیرکمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: امیدواریم قوه قضائیه با تدوین لایحه ای بصورت جدی به بحث پیشگیری ورود کند چرا که قطعا موضوع پیشگیری از جرم به دلیل اهمیت آن مورد استقبال مجلس شورای اسلامی نیز واقع می شود.

رحیمی جهان آبادی در خصوص اقدامات نمایندگان مجلس جهت تحقق امر پیشگیری افزود: در حال حاضر آنچه در مجلس در حال وقوع است اصلاح و تدوین قوانین است. به طور مثال ما با نگاهی پیشگیرانه در حال اصلاح قانون مواد مخدر هستیم.

وی در رابطه با پیشگیری در حوزه های مختلف مطرح کرد: اکنون کمیسیون قضائی در بخشهای مختلف اعم از مواد مخدر، سلاح سرد پیشگیری هایی را انجام میدهد اما ادامه روند این امر پیشگام شدن قوه قضائیه را در این راه میطلبد.

رحیمی جهان آبادی درخصوص وضعیت کنونی لایحه ششم توسعه اذعان داشت: آنچه در لایحه ششم توسعه مربوط به کمیسیون قضایی است درحال بررسی ست و ما اصلاحاتی را در بخشهایی از آن انجام داده ایم که امیدواریم در آینده شاهد تأثیرات مثبت این تغییرات باشیم.