کودکانی که بخاطر نداشتن شناسنامه به مدرسه نمی روند!

گزارش سال گذشته از مشکلات برخی دانش‌آموزان سیستانی در نزدیکی مرز افغانستان که عمده آنها جدای از نداشتن مدرسه و امکان تحصیل، از داشتن شناسنامه هم محروم هستند، این روزها دوباره در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

عزیز، دانش‌آموزی است که در این ویدئو مشکلات خود و دوستانش برای تحصیل را روایت می‌کند و از کودکان بااستعدادی حرف می‌زند که به‌خاطر نداشتن شناسنامه و مدرسه، از تحصیل محروم هستند.

از سال گذشته تاکنون پیگیری‌های تسنیم برای متقاعد کردن مسئولان به‌ویژه آموزش و پرورش به‌منظور تأسیس مدرسه در نزدیکی محل سکونت این کودکان یا ارائه سرویس به آنها راه به جایی نبرد و با این پاسخ مواجه شدیم که "صرفاً برای یک نفر نمی‌توانیم سرویس راه‌اندازی کنیم". جای تأسف این جا بود که این مسئولان به این نکته توجه نکردند که یک یا دو سال آینده تنها عزیز نخواهد بود که این مسیر را پیاده در بیابان می‌دود بلکه سایر کودکانی که اکنون در مقطع دبستان هستند هم مانند او در مقطع بالاتر در مسیر مدرسه می‌دوند.

سایر مسئولان مانند نمایندگان و کاندیداهای مجلس شورای اسلامی نیز به‌قدری بی‌تفاوت بودند که حتی برای حفظ ظاهر و تبلیغات انتخاباتی هم توجهی به این مشکل کودکان مرزنشین نداشتند.

حالا با توجه به اینکه این موضوع در روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، محمدرضا بادامچی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و از پیگیری آن خبر داده است.

آن‌طور که بادامچی در صفحه اینستاگرامی خود نوشته، درباره مشکلات این کودکان با نمایندگان استان سیستان و بلوچستان صحبت کرده و آنها مدعی شده‌اند که تعداد افراد محروم از شناسنامه بسیار بالاست.

به‌گفته بادامچی قرار شده نمایندگان مجلس با تنظیم و ارسال نامه‌ای به وزیر کشور خواستار حل فوری این مشکل از مجاری قانونی شوند.