مرز مهران تنها برای زائران بدون روادید و گذرنامه بسته است

با وجود اعلام رسمی مسؤولان ایرانی و عراقی برای داشتن مدارکی نظیر گذرنامه و روادید برای عبور از مرز مهران اما باز هم عده‌ای از هموطنانمان به این تذکرات توجه نداشته و بدون هرگونه مدرکی وارد مرز مهران شده تا از طریق این خروجی خود را به کربلای معلی برسانند.

این افراد که تعدادشان قابل توجه بوده و براساس اعلام فرمانده انتظامی ایلام طی روز گذشته تنها یک‌هزار و 500 زائر فاقد گذرنامه و روادید بودند و قصد خروج از کشور را داشتند که با هوشیاری مأموران انتظامی شناسایی و از خروج آنان ممانعت به عمل آمد.

سردار نورعلی یاری فرمانده انتظامی ایلام اظهار داشت: با تمهیدات اندیشیده شده اکنون تردد روانی در مرز مهران وجود دارد، با تلاش مسؤولان امر امنیت مطلوبی در مرز مهران برقرار است و زوار به راحتی و در آرام و امنیت در حال خروج از کشور بوده و خود را به کربلای معلی می‌رسانند.

وی ادامه داد: داشتن گذرنامه و روادید از مهم‌ترین اسناد مورد نیاز برای خارج از کشور بوده که به هیچ عنوان افراد فاقد این دو مدرک از کشور خارج نمی‌شوند و در صورت مشاهده این افراد به شهرهای خود هدایت می‌شوند.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: امروز حدود یک هزار و 500 نفر از زوار که فاقد گذرنامه و روادید بودند قصد خروج از کشور را داشتند که با هوشیاری مأموران انتظامی شناسایی و از خروج آنان ممانعت به عمل آمد.

یاری از زوار خواست حتماً با داشتن گذرنامه و ویزا به مرز مهران مراجعه کنند، درغیراینصورت هم نیروی انتظامی و هم طرف عراقی از خروج و ورود این دست از زوار جلوگیری به عمل خواهد آورد.

فرمانده انتظامی ایلام گفت: براساس اعلام مسؤولان عراقی، داشتن گذرنامه و روادید شرط ورود زوار به کشور عراق است، درغیراینصورت افرادی که فاقد این مدارک باشند و وارد عراق شوند، مجرم شناخته می‌شوند.

سردار یاری گفت: براساس اعلام ستاد مرکزی اربعین، زائران 17 استان کشور باید از مرز مهران به کربلا عزیمت کنند.

سردار نورعلی یاری اظهار داشت: زوار استان‌های گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، آزرباییجان شرقی و غربی، تهران، البرز، قزوین، زنجان، قم، مرکزی ، همدان، کردستان، کرمانشاه، لرستان به ایلام مراجعه می‌کنند.

همچنین از سوی دیگر مسؤولان عراقی نیز در این باره تذکرات متعددی داشته که زوار بدون گذرنامه و ویزا وارد کشور عراق نشوند چون با آنان به عنوان مجرم و قانون شکن برخورد خواهد شد.

* ورود زوار ایرانی بدون روادید و گذرنامه به داخل خاک عراق ممنوع است

فرمانده مرزبانی عراق نیزگفت: ورود زوار ایرانی بدون روادید و گذرنامه به داخل خاک عراق ممنوع است.

سپهبد حامد عبدالله ابراهیم اظهار داشت: تردد زوار در مسیر مهران زرباطیه در حال جریان است، با تمهیدات اندیشیده شده هیچ مشکلی در تردد زوار در مسیر یاد شده وجود ندارد و این روند با شتاب بیشتری همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امکانات لازم برای تأمین امنیت و رفاه حال زائران اربعین در خاک عراق اندیشیده شده است، ادامه داد: مرزبانی عراق تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته تا زوار بدون هیچ مشکلی تردد داشته باشند.

این فرمانده مرزبانی عراق اضافه کرد: در نشست‌های مشترک با مسؤولان ایرانی زمینه تسهیل در تردد زوار اربعین حسینی فراهم شده و خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حامد عبدالله ابراهیم تصریح کرد: از سه ورودی از سوی ایران زوار به کشور عراق وارد شده که 50 درصد این تعداد زوار مربوط به مرز مهران است.

فرمانده مرزبانی و معاون وزیر کشور عراق گفت: زوار ایرانی حتماً برای ورود به خاک عراق دارای گذرنامه و ویزا باشند در غیر این صورت از ورود آنان به داخل خاک عراق جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: ورود بدون مدارک زوار از جمله گذرنامه و ویزا و ... به خاک عراق جرم محسوب شده و قطعاً با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

اکنون نیز از شهر ایلام به عنوان دروازه ورود به عتبات تا شهر مهران همه تمهیدات برای پذیرایی و استقبال از زوار اندیشیده شده است و هیچگونه مشکلی برای اسکان زوار وجود ندارد.

* ظرفیت اسکان 100 هزار زائر در مرز مهران فراهم است

استاندار ایلام گفت: ظرفیت اسکان 100 هزار زائر در مرز مهران فراهم است.

محمدرضا مروارید اظهار داشت: به منظور افزایش خدمات دهی به زائران امروز نشست ستاد اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران با حضور مسؤولان استان تشکیل شد.

استاندار ایلام گفت: در نشست ستاد اربعین نیازهای روزانه برای ارائه خدمات بیشتر به زوار بررسی می‌شود.

مروارید تصریح کرد: در حال حاضر مشکل خاصی برای پذیرایی و استقبال از زوار اربعین حسینی نداشته و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در بحث برگشت زوار نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام گفت: در بحث اتوبوس نیز با تلاش و همکاری سازمان راهداری و با مساعدت‌های انجام شده روزانه 3 هزار دستگاه اتوبوس تهیه خواهد شد و در مرز مستقر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مقداری پتو نیز برای استفاده زوار اربعین حسینی نیاز است که جمعیت هلال احمر تعهد تهیه آن را داده که به زودی تحویل ستاد اربعین داده می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: با توجه به زیرساخت‌هایی که سپاه و از جمله آستان قدس و خود مردم شهر مهران فراهم کرده‌اند تنها نیاز به تجهیز داشته تا در مواقع نیاز دستکم 100 هزار نفر اسکان داده شوند.

رئیس ستاد اربعین استان ایلام گفت: اقدامات خوبی در زمینه آبرسانی به زوار اربعین حسینی در مرز بین‌المللی مهران طی چند روز گذشته صورت گرفته که نیاز به تقویت بیشتر دارد.

وی ادامه داد: افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی از پل زائر تا پایانه مرزی، روان سازی ترافیک در مسیرهای ورودی به پایانه، ساماندهی بساط گسترها و دست فروشان در مسیر تردد زائرین از دیگر مصوبات نشست ستاد اربعین استان بود.

بنا بر اعلام مسؤولان سازمان حج و زیارت و اداره کل حج و زیارت استان ایلام بر اساس برنامه‌ریزی‌‌های قبلی و به منظور سهولت در تردد زوار در خروجی‌های کشور تنها زوار 17 استان کشور حق ورود به استان ایلام و تردد در مرز مهران را دارند و حتی ورود اتباع بیگانه نیز به مرز مهران ممنوع شده است.

* اتباع خارجی از مرزهای استان خوزستان خروج کنند

جانشین حج و زیارت ایلام نیز گفت: اتباع خارجی از مرزهای استان خوزستان خروج کنند.

حسین نیکروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: تردد روان و آسان در مرز بین‌المللی مهران وجود دارد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

جانشین حج و زیارت ایلام گفت: هیچ گونه ویزای انفرادی و اضطراری در مرز مهران صادر نخواهد شد و همچنین با وجود مستقر نبودن دفتر کنسولگری در مرز مهران و زائرین باید با در دست داشتن ویزا و گذرنامه به مرز مهران مراجعه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به سخت گیری‌های صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های ویژه نیروی انتظامی که اجازه خروج به افراد فاقد ویزا نمی‌دهند باید زوار مدارک لازم را برای خروج از کشور داشته باشند.

جانشین حج و زیارت ایلام گفت: بر اساس مصوبه ستاد اربعین کشور 17 استان از مرز مهران تردد داشته که با رعایت این موارد امیدوارم زوار اربعین حسینی دچار مشکل نشوند.

نیکروش تصریح کرد: اتباع بیگانه از جمله افغانستانی‌ها باید به مرز چزابه و شلمچه برای گذر مراجعه کنند و بر اساس این مصوبه مرزهای عبور برای زوار داخلی و خارجی مشخص شده است و اتباع خارجی هم از مرزهای استان خوزستان خروج پیدا کنند.