چرا مسئولان به فکر سلامتی دبیرستانی ها نیستند؟

امسال نیز با آمدن فصل سرما، داستان تعطیلی مدارس آغاز شده است و در هفته جاری آلودگی هوا مدارس دوره ابتدایی را برای دو روز متوالی به تعطیلی کشاند.

تعطیلی مدارس در فصل سرما  آن هم به دلیل آلودگی نه برف و یخبندان در حال تبدیل به یک سنت است و دانش‌آموزان هر سال با فرارسیدن فصل سرما در انتظار تعطیلی‌های چندروزه به عنوان رهاورد آلودگی هوا هستند.

تعطیلی مدارس به دم دست‌ترین راه حل مسئولان برای مقابله با آلودگی هوا تبدیل شده است و کمیته مقابله با آلودگی با تشکیل جلسه در مصوبات خود رأی به تعطیلی مدارس (عمدتاً مدارس ابتدایی) می‌دهد.

در سوی دیگر ماجرا، تعطیل شدن مدارس ابتدایی با اعتراضات سایر دانش‌آموزان به ویژه دبیرستانی‌ها مواجه می‌شود. این دانش‌آموزان در اعتراضاتشان در فضای مجازی می‌پرسند که چرا مسئولان به فکر سلامت آنها نیستند؟

بخشی از نظرات مخاطبان تسنیم در رابطه با عدم تعطیلی دبیرستانی‌ها هنگام آلودگی هوا بدین شرح است:

به قرآن ما دبیرستانی ها هم شش داریم خاک شش نداریم.

راهنمایی ها و دبیرستانی‌ها آدم نیستن؟حداقل قبل تصمیم گیری یه سری به بقیه مقاطع تحصیلی هم بزنید. امروز توی مدرسه همه حالشون بد بود سر درد حالت تهوع و سوزش چشم. لطفا دوباره تصمیم‌گیری کنید همه حالشون بده با ٢ روز تعطیلی دانشمنداتون عقب نمیمونن.با این کار جز ضرر زدن به مردم اتفاق دیگه‌ای نمیفته.

واقعا ما دبیرستانی‌ها با دبستانی‌ها چه فرقی داریم هیچ کسی هم نیست اعتراض کنه خواهشاً به اون مدیرایی که دارن تعطیل می‌کنن بگید  مارو چرا تعطیل نمیکنن خواهشا اطلاع رسانی کنید به خدا شُش ما با دبستانی‌ها هیچ فرقی نداره.

اما سوال اینجاست که تعطیلی مدارس تا چه اندازه می‌تواند به رفع آلودگی هوا کمک کند؟ اغلب مردم می‌دانند که این مسئله هیچ تأثیری در  کاهش آلودگی هوا ندارد اما مسئولان با این باورند که تنفس و رفت‌و‌آمد در هوای آلوده به سلامت دانش آموزان لطمه می‌زند و به همین دلیل رأی به تعطیلی مدارس می‌دهند.

مسئولان آموزش‌وپرورش نیز معتقدند باید اقدامات دیگری  برای مقابله با آلودگی هوا انجام شود و تمام اقدامات را منوط به تعطیلی مدارس نکرد.

سال گذشته که داستان تعطیلی‌ متوالی مدارس به دلیل آلودگی هوا مطرح بود، علی اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش وقت اعلام کرد:‌ باید زمان آموزش را منعطف کرد یعنی بتوان سال تحصیلی را یک هفته مانده به مهر آغاز کرد تا در شرایط آلودگی هوا که با تعطیلی مدارس مواجه می‌شویم با مشکل کمبود زمان آموزش و باقی ماندن محتوای کتب درسی مواجه نشویم.

مسئولان وزارت بهداشت نیز که در کمیته مقابله با آلودگی هوا عضو هستند، دلیل عدم تعطیلی دبیرستانی‌ها در تعطیلات اخیر مدارس ابتدایی به دلیل آلودگی هوا را اینگونه اعلام کردند:‌ وضعیت فعلی آلودگی هوا به شدتی نیست که اثر مخرب بر روی سلامت دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان داشته باشد و به دلیل آنکه کودکان آسیب پذیرتر هستند، برای حفظ سلامت و تنفس آنها، کارگروه با تعطیلی مدارس ابتدایی موافقت می‌کند.