شکست سیاست های 55 ساله انگلیس در برخورد با مواد مخدر

 مهمترین مجله پزشکی انگلیس در گزارشی خبر از شکست سیاست‌های انگلیس در مواجهه با پدیده مواد مخدر داد.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، «نیک کلگ» و «بارونس مالی میچر» نویسندگان این گزارش می‌گویند سیاست‌هایی که طی 55 سال گذشته از سوی انگلیس در برخورد با پدیده مواد مخدر در این کشور اتخاذ شده غیرمنطقی بوده‌اند.

«جنگ با مواد مخدر» از سوی این مجله معتبر پزشکی به عنوان پدیده‌ای که به شکست انجامیده اعلام شده است.

بنابر استدلال این مجله، قوانین ممنوعیت برای جلوگیری از عرضه و تقاضا، کاهش اعتیاد، کاهش خشونت یا کاهش سود ناشی از جرایم سازمان یافته، با شکست مواجه شده است.

این گزارش می‌افزاید که ممنوعیت تولید، عرضه، حمل، نگهداری و استفاده از برخی از داروها برای مقاصد غیر پزشکی به آسیب بزرگی منجر شده است.

ویراستار ارشد این گزارش،دکتر «فیونا گادلی»، با اشاره به این موضوع که استفاده از مواد مخدر طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی در سارسر جهان نشان می‌دهد گفت که یک‌چهارم از یک میلیارد بزرگسال در جهان طی سال 2014 مواد مخدر غیرقانونی مانند حشیش، کوکائین، و یا هروئین مصرف کرده‌اند.

به نوشته این محققان، برخی از کشورها در حال حاضر مجازات‌های کیفری در رابطه با در اختیار‌داشتن مواد مخدر را حذف کرده‌اند.

به عنوان مثال، کشور پرتغال از 15 سال قبل مجازات‌های کیفری برای استفاده از مواد مخدر را با جریمه‌های مدنی و اقدامات بهداشتی جایگزین کرده است و این در حالی است که برای مواد روان‌گردان جدید در انگلیس قانون عرضه را جرم دانسته اما در مورد استفاده از مواد مخدر مصنوعی سکوت کرده است.

این در حالی است که اخیرا در برخی از ایالات آمریکا مانند کالیفرنیا خرید و فروش حشیش قانونی اعلام شده و در کشور هلند برای چند دهه قوانین خاصی برای خرید و فروش و مصرف این ماده مخدر اعمال می‌شود.

نویسندگان این مطلب در ادامه از متصدیان این امر می‌خواهند که در سیاست‌های جایگزین به ارتقاء سطح سلامت و عزت مردم احترام بگذارند.

در این شماره از مجله، «نیک کلگ» رهبر سابق حزب لیبرال دموکرات و «بارونس مالی میچر» می‌گویند که سیاست مواد مخدر در بریتانیا طی 55 سال اخیر غیرمنطقی بوده و استدلال می‌کنند که اکنون زمان آن است که یک بررسی وسیع و عمیق در رابطه با سیاست‌های مواجهه با پدیده مواد مخدر اتخاذ شود.

آنها به دولت انگلیس اعلام کرده‌اند که در برنامه‌ریزی روی استفاده از گیاه شاهدانه برای استفاده‌های پزشکی  و کمک به درمان اعتیاد به هروئین بازنگری کنند.

همچنین آنها با اشاره به نتایج مثبت کشور سوئیس از مسئولان خواستند رویکردی جدید در کاهش استفاده از مواد مخدر و کاهش جرم و جنایت و بهبود در بخش سلامت و توانبخشی در پیش بگیرند.

در این گزارش از نمایندگان مجلس انگلیس نیز خواسته شده است به ممنوعیت‌های جنایی برای در اختیار داشتن و استفاده شخصی از برخی داروها پایان دهند.

در پایان این گزارش با اشاره به روند جرم زدایی در این زمینه که از سال 2016 آغاز شده است، این تغییر سیاست در ممنوعیت مواد مخدر را برای انگلیس خوب تلقی شده است.