سقط جنین، زایمان زودرس و نقایص مادرزادی دیگر؛ ره آورد آلودگی هوا
معصومه آباد عضو شورای شهر تهران در اینستاگرام خود نوشت: «میراثی کثیف برای کودک فردا امروز به‌واسطه توسعه شهرنشینی و زندگی صنعتی ریه‌های همه ما پرشده از گازهای سمی که سلامت و نشاط و شادابی جامعه را تحت تأثیر خودقرار داده است. 
 
سال‌هاست با شروع روزهای ناسالم و خطرناک تنها راه‌حل ما تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها بوده که این راه‌حل نیاز به هیچ تخصص و تبحری ندارد و همچنان مادران باردار که اصطلاحا دو نفسه هستند در این شهر خاکستری پردود و دم در تردد هستند و تأثیرات الودگی هوا بر این مادران دو چندان است.
 
این آلایندگی و استنشاق منوکسید کربن و ذرات معلق خطر سقط جنین، زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن و نقایص مادرزادی دیگری را به همراه دارد .
 
 به خصوص مادرانی که در ماه‌های اول بارداری هستند به دلیل تداخل در تکامل جنینی و کاهش عملکرد جفت و در نتیجه کاهش اکسیژن و مواد مغذی به جنین دچار مشکل می‌شوند و همچنین در سه ماهه آخر بارداری به دلیل تداخل در وزن‌گیری جنین و بروز زایمان زودرس و نوزاد کم وزن ضروری است که این شهر آلوده را ترک کنند .
 
متأسفانه حل این مشکل آن‌چنان که تبدیل به یک مسئله بغرنج شده، سخت نیست، مگر می‌شود کشوری که نخبگانش موشک نقطه به نقطه می‌سازند، نتواند معضل آلودگی هوا را حل کند، اما چه کنیم که فضای مسموم سیاست زده کشور نفس‌های مردم بی‌گناه کلان‌شهرها را گرفته است. 
 
براساس قانون دولت مسئول مستقیم آلودگی هوا است و در دو سال گذشته بارها تلاش شده که این مسئولیت به شهرداری واگذار شود تا بتواند با برنامه‌های علمی به حل این مسله بپردازد و مردم و مجامع علمی این برنامه را پایش و رصد کنند اما با وجود اذعان مقامات دولتی به جامع بودن برنامه کاهش آلودگی هوای تهران توسط شهرداری باز هم در پیچ و تاب سیاسی کاری‌ها به فراموشی سپرده می‌شود تا سال دیگر همین موقع که شاهد وارونگی هوا می‌شویم، دوباره با کمیته اضطرار و دوباره تعطیلی مدارس مواجه می‌شویم، این راه‌حل ابتکار و هوش و زکاوت می‌خواهد.»