موانع حقوقی سد راه بهره مندی تهران از رونق گردشگری تاریخی

گروه اجتماعی- محسن پیرهادی عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به وضعیت گردشگری و نیز بافت تاریخی تهران اظهار کرد: در مورد بافت تاریخی و فرسوده بر اساس قوانین تعاریفی وجود دارد. در صورتی که مشکلی بر سر تعاریف است این مورد را قانون مشخص کرده است.

 

وی با اشاره به این که قوانین موجود در مورد بافت تاریخی و فرسوده را مجلس شورای اسلامی مشخص کرده است، اظهار کرد: مجلسی که قانون تعریف کرده است، خود نیز مفسر قانون است. سازمان مربوطه در صورت وجود ابهام بر سر این تعریف می تواند با یک استفسار از مجلس ابهام های موجود بر سر بافت تاریخی و فرسوده را رفع کند.

پیرهادی با اشاره به تلاش های شهرداری تهران در حوزه گردشگری و رونق این حوزه از منظر بافت تاریخی گفت: در این حوزه نیز همانگونه که تشریح شد مشکلات قانونی و حقوقی وجود دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که مردم دارای ملکی در نزدیکی یک بافت یا ملک تاریخی داشته باشند، ملکشان شامل برخی از محدودیت ها می شود.مردم در مراجعه به شهرداری با این محدودیت ها مواجه می شوند.

وی با بیان این که مردم بیش از مراجعه به سازمان میراث فرهنگی به شهرداری مراجعه می کنند، عنوان کرد: مواجه با محدودیت های ذکر شده باعث می شود شهرداری از سوی شهروندان تحت فشار قرار گیرد نه این سازمان.

عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که از نگاه شهروندان نیز این محدودیت ها غیر منطقی و منجر به کاهش سرمایه آنها می شود، خاطرنشان کرد: بدون شک باید منافع مردم را با نگاهی به اسناد بالا دستی تامین کرد در غیر این صورت قانون کارآمد نخواهد بود.

پیرهادی با بیان این که توسعه گردشگری شهری با تکیه بر رونق بافت تاریخی نیاز به همت تمامی دستگاه ها دارد، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی باید با بازبینی قوانین و آیین نامه ها و نیز با نگاهی جامع به این اسناد همت کنند تا این رونق و درآمدزایی برای شهر تهران ایجاد شود.

لیلی موسوی