شام را دو ساعت قبل از خواب بخورید

 سیدعلی خدایی ــ دانش‌آموخته دکترای تخصصی طب سنتی دانشگاه شاهد درباره اینکه "چه‌زمانی غذا بخوریم؟" اظهار داشت: نخستین توصیه در مورد زمان غذا خوردن این است که انسان به‌هنگام گرسنگی واقعی (اشتهای صادق) و تحریک اشتها غذا مصرف کند.

اشتهای کاذب چیست؟

به‌گفته دانش‌آموخته دکترای تخصصی طب سنتی دانشگاه شاهد البته ممکن است انسان به‌دلیل حرص و ولع, طبیعت خود را به این عادت دهد که در زمانی هم که غذای قبلی هنوز در معده است و به خوردن نیاز ندارد غذا بخورد (اشتهای کاذب)، هرچه در این حالت خورده شود برای فرد مضر است.

وی ادامه داد: لذا بهتر است از روی هم خوردن اجتناب کرد  و جز در زمان خالی بودن معده, چیزی نخورد.

خدایی بیان داشت: سنت‌های مختلفی درباره تعداد وعده‌های غذایی در یک روز رایج است. مردم عموماً 2 یا 3 وعده غذا در یک روز می‌خورند و برای افرادی که فعالیت بدنی مناسب دارند صبحانه در ابتدای روز و شام کم‌حجم در ابتدای شب یا غروب روشی مناسب است و در صورت عادت به وعده نهار, باید سبک باشد تا بدن به‌دلیل حجم زیاد غذا آن‌چنان سنگین نشود که مانع از فعالیت و حرکت فرد شود.

بین شام و خواب حداقل 2 ساعت فاصله باشد

این دانش‌آموخته دکترای تخصصی طب سنتی دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: نکته مهمی که باید بدان توجه داشت این است که بین شام و خواب حداقل 2 ساعت فاصله باشد، همچنین در وعده شام به‌خصوص افراد با فعالیت بدنی کم باید از غذاهای حاوی گوشت و چربی و سایر مواد غذایی دیرهضم پرهیز کنند.