دختران متضررترین شریک جنسی در همباشی های سیاه

در ایران به علت رشد فزاینده آمار طلاق در جامعه که بیانگر بی ثباتی خانواده های جدید هستند باعث ایجاد نوعی شک و تردید در جوانان برای تشکیل دادن زندگی مشترک رسمی یا ازدواج قانونی شده است. برای مثال، آمار ثبت هجده طلاق در هر ساعت، یکی از مهلکترین آمارهایی است که پذیرش آن به آسانی قابل هضم نیست. از این رو برخی از جوانان چه دختر و چه پسر با گرفتن ژست های شبه روشن فکرانه مبنی بر لزوم شناخت متقابل و مجاز شمردن روابط نامشروع قبل از ازدواج، باعث گسترش و اشاعه آفت" پُز روشن فکری " در جامعه شده اند. نتیجه آنکه قشر جوان بخصوص دانشجویان با پیروی کورکورانه سبک زندگی غربی به سمت ازدواج سفید سوق پیدا کرده اند.

اغلب دختران، این سبک زندگی را تجربه مقدماتی برای زناشویی واقعی و یک رابطه پایدار می دانند و در مدت کوتاهی به زوج هم خانه خود علاقه شدیدی پیدا می کنند در حالی که پسران، هم خانگی با یک زن را به قصد تفریح و ارضای جنسی محدود و زمان دار تلقی می کنند که هر وقت موقعیت بهتری دست داد، می توانند جدا شوند. در این ازدواج سفید دختران عاطفی و پسران جنسی برخورد می کنند و عاقبت مرد دنبال غریزه اش می رود ولی دختران صدمات زیادی متحمل می شوند.

دختران جوان مهاجر که به دلیل تحصیل و یا به دلایل دیگری از خانواده های خود دور شده اند بیشتر جلب این نوع زندگی به ظاهر مدرن می شوند. آنها به علت فشار خانواده و مقررات محدود کننده از یک سو و دوران زندگی مجردی علاقه ای به بازگشت به سوی خانواده و شهر خود ندارند و برخی از این دختران تا حدودی که استقلالی پیدا کنند ترجیح می دهند که دیگر به میل خود زندگی کنند لذا وقتی در تنگا قرار می گیرند یا به مردان متأهل روی می آورند که از روی تنوع طلبی، دنبال تجربه های جدید هستند و به نظر مالی آنها را تأمین می کنند یا اینکه به دنبال عشق خارج از تعهد جوانانی می روند که آنان را به زندگی زیر یک سقف اما بدون تعهد ( همباشی) دعوت می کنند.

به هر حال آنچه معلوم است در این سبک ازدواج دختر ضرر می کند چون وقتی با جنس مخالف رابطه نامشروع برقرار کرد بعد از پایان یافتن رابطه کسی به سراغش نخواهد رفت ، البته دختر پس از اینکه مدتی با یک نفر هم خانه بوده است بعد از آن می رود که با نفر بعدی زندگی کند و از اینرو پس از چندی تبدیل به یک زن خیابانی می شود.

پسران جوان برای ارضای نیازهای جنسی خود و برای فرار از تعهدات ازدواج دائم همچنین برای تنوع طلبی، زیربار هزینه های کمرشکن ازدواج، فراهم نبودن امکانات لازم برای زندگی مشترک رسمی، کم رنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی، قوانین و شرایط دشوار عقد و طلاق و تحت تأثیر قرار گرفتن از برنامه های مبتذل ماهواره ها و ... از ازدواج سفید استقبال می کنند.

از ویژگی های مهم ازدواج سفید، عدم امنیت روانی است زیرا هیچ گونه ضمانت و مسئولیتی در آن تعریف نشده است و مرد می تواند به دلخواه خود آن را به هم بزند و از اینرو ضرر و زیانی شامل او نمی شود. اما خلقت زن بسیار لطیف و حساس است و این گونه روابط و برهم خوردن آن بعد از مدتی به روح و روان خانم ها اثرات ناگواری به جای می گذارد.

آسیب هایی که دختران از ازدواج سفید تجربه می کنند بسیار زیاد است منجمله لطمه عاطفی ناشی از جدایی، تکرار تجربه های تلخ با ورود به رابطه های مشابه برای یافتن زوج مناسب و عادت به تنوع در ارتباط جنسی، از دست دادن امکان ورود به یک تأهل رسمی، بلاتکلیفی فرزندان ناخواسته یا حتی خود خواسته که شرعاً و قانوناً، پدری ندارد سقط های غیرقانونی و مرگ و میر ناشی از آن، سرخوردگی و احساس پوچی، افسردگی، خودکشی، احساس بلاتکلیفی از بین رفتن نشاط و شادابی جوانی، افزایش اضطراب و استرس، گرایش به مصرف دخانیات و مواد مخدر با نیت پر کردن خلاء های عاطفی، افزایش ناهنجاری های جسمی و اخلاقی ، ابتال به بمیاری هایی از قبیل ایدز از دیگر تبعات منفی و تلخ ازدواج سفید برای دختران در جامعه هستند.

تقلید از سبک زندگی و فرهنگ غربی برای جامعه ایرانی، همانند جوامع غربی پایان خوشی ندارد چون جز افزایش مشکلات روحی و روانی و ایجاد سردی و افزایش جرم و جنایت دستارد دیگری ندارد.

در ازدواج سفید هیچ شرط قانونی و ثبت اداری وجود ندارد و دو طرف هم زمان که بخواهند می توانند از هم جدا شوند. چنین شیوه زندگی نه تنها بر اساس معیارهای اخلاقی نیست بلکه مخالف با نص صریح قرآن و احادیث مذهبی ماست.

رعایت شرع اسلام و حدود الهی برای شروع زندگی مشترک اصل غیرقابل انکاری است، ازدواج سفید شکل نادرست و غلط برای شروع یک زندگی است این نوع ازدواج مدرن بر اساس قوانین مدنی کشور، زنا تلقی می شود و فرزند ناشی از آن فاقد مشروعیت قانونی است حتی اگر زن ادعا کند صیغه بوده است با انکار مرد، ادعای زن به خاطر ثبت نبودن قابل اثبات نیست.

تقلید از فرهنگ غرب به دلیل افزایش تهاجم فرهنگی در دوران اخیر تشدید شده است، استقبال جوانان ایرانی از فرهنگ غربی نوعی خود باختگی است که موجب فاصله گرفتن تدریجی از ارزش های اصیل و ناب ایرانی – اسلامی است، ازدواج سفید نه یک تهدید اجتماعی، بلکه یک فرصت برای ارتباط و روابط نامشروع و آسان میان دختران و پسران مجرد است، این پدیده غیرشرعی و غیرعرفی باعث از بین رفتن معصومیت و پاکدامنی دختران شده است و آنها را به سمت فحشاء و رفتارهای انحرافی هدایت می کند.

بهترین راهکار برای مقابله با این سبک زندگی کثیف، تقویت اعتقادات دینی و نسل جوان است تا از پیشرفت ناهنجاری های ناشی از آن جلوگیری می شود، امید است که جوانان این مرز و بوم بتوانند با زندگی علوی و فاطمی انس بگیرند یا آنان را الگوی زندگی شان قرار دهند و برای لحظه هایی مانند این دو بزرگوار واقعاً زندگی کنند.