تاکید امین زاده بر نقش موثر صداوسیما در فرهنگ‌سازی مصرف آب

 الهام امین‌زاده در اختتامیه نخستین همایش ملی حقوق آب با اشاره به ایجاد زمینه و مساعدت لازم برای بازنگری قوانین مربوط به آب توسط نهاد ریاست جمهوری و وزارت نیرو اظهار کرد: امید است سال آینده شاهد رونمایی از قانون جامع آب باشیم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی با اشاره به تشکیل کارگروههای مختلف در حوزه حقوق آب و تعیین دبیرخانه و شورای سیاستگذاری برای کارگروه‌ها افزود: شناسایی اساتید و متخصصان و صاحبنظران حوزه حقوق آب یکی از دستاوردهای نخستین همایش حقوق آب است.

وی تصریح کرد: نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت نیرو باید زمینه لازم برای اساتید، دانشجویان و پژوهشگران برای فرصتهای مطالعاتی و بورسهای تحصیلی در کشورهایی که تخصص ویژه زمینه حقوق آب دارند را فراهم کند.

رئیس نخستین همایش حقوق آب با تاکید بر ضرورت تدوین نظام جامع حقوق آب خاطرنشان کرد: وزارت علوم شرایط لازم را برای ایجاد رشته حقوق آب در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فراهم و از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران حوزه مطالعاتی حقوق آب حمایت مالی و معنوی کند.

دستیار ویژه رئیس جمهور با تاکید بر همکاری و تعامل وزارت امور خارجه و وزارت نیرو و کرسیهای دانشگاهی درباره دیپلماسی خارجی آب گفت: لازم است وزارت امور خارجه به مسائل دیپلماسی خارجی آب بپردازد و تقویت دیپلماسی خارجی آب امری ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به استقرار دبیرخانه دائمی حقوق آب در دانشگاه تهران خاطر‌نشان کرد: محور همکاریها درباره آبهای مرزی باید بر اساس مصرف معقولانه و منصفانه و عدم ایراد ضرر باشد.

به گفته امین‌زاده، نهادها و سازمانهای مختلف مثل نهاد ریاست‌جمهوری، وزارت خارجه، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاهها باید در قانون جامع آب مشارکت و همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد گفتمان مدیریتی و حقوقی آب گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی حقوق آب از دیگر دستاوردهای نخستین همایش حقوق آب است.

امین زاده با تاکید بر نقش موثر صداوسیما در فرهنگ‌سازی مصرف آب کشور یادآور شد: باید به هم‌افزایی و هماهنگی نهادهای مختلف برای عدم موازی‌کاری درباره مسائل حقوق آب توجه شود و محتواهای علمی با موضوع حقوق آب با کمک نهادها و سازمانهای مختلف مرتبط با آب تولید شود.