نگرانی از به فراموشی سپردن تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان

محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در خصوص «بحث تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان»، اظهار داشت:‌ حقیقت این است که یک نگاه طمع‌ورزانه‌ای به صندوق ذخیره فرهنگیان و هرکجا که پول عده‌ای از افراد وجود دارد، است.

وی ادامه داد: در دوره‌های قبل، مسائلی پیش آمد که از محل امکانات معلمان، بانک سرمایه تأسیس شد و به این بانک مجوز دادند تا برای فرهنگیان باشد.

فرشیدی یادآور شد:‌ با توجه به اینکه قرار بود بانک سرمایه به معلمان خدمات دهد، مجوز تأسیس این بانک داده شد و قرار بود، نام بانک نیز «بانک فرهنگیان» باشد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش عنوان کرد: وقتی پذیره‌نویسی صورت گرفت، به جای اینکه این پذیره‌نویسی برای معلمان انجام شده و به جامعه فرهنگیان اختصاص داده باشند، برای عام پذیره‌نویسی کردند و دیگر انحصار پذیره‌نویسی که فقط مربوط به معلمان باشد، از بین رفت.

وی بیان داشت:‌ حتی بعضی از دست‌اندرکاران وقت آموزش و پرورش این برنامه را داشتند که خود، مدیرعامل و هیأت مدیره شوند، اما بانک مرکزی به دلیل اینکه آنها تخصصی در این خصوص نداشتند، موافقت نکرد.

فرشیدی تصریح کرد: در زمان مسئولیت ما تلاش‌هایی در خصوص صندوق ذخیره و بانک سرمایه انجام شد و گفتیم اعتبار هر بانکی به اعتماد مردم به آن است و فرهنگیان قابل اطمینان‌ترین بخش جامعه هستند.

وی افزود: بعضی از افراد که وام‌های سنگینی بدون حساب و کتاب دریافت کردند، الان در زندان هستند و اینها سهام بانک سرمایه را خریداری کرده بودند.

فرشیدی اضافه کرد: در دوره‌ای، صحبت بود که شهرداری مسئولیت این بانک را بر عهده گیرد؛ چرا که از نظر مدیریتی، این بانک مدتی بلاصاحب ماند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: به هر صورت این واقعه که آن زمان مقدماتی داشت، متأسفانه دوباره در دوره اخیر تکرار شد و نه تنها در صندوق ذخیره فرهنگیان، بلکه در بانک سرمایه نیز این قضیه تکرار شد.

فرهنگیان نیز آنطور که باید پیگیری نشود.

فرشیدی ادامه داد: دستگاه‌های قضایی در حال رسیدگی هستند و امیدواریم برخورد قاطعی در این خصوص صورت گیرد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در خصوص این موضوع که «بیان می‌شود تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان مربوط به دولت قبل بوده است؟»،‌خاطر نشان کرد: اگر این طور بوده است، اولاً قوه قضائیه مسئولان آن دوره را نیز به عنوان مطلع احضار و یا بازداشت می‌کرد.

وی یادآور شد: معمولاً هر مسئولی که می‌‌آید، تمام خرابی‌ها و نقص‌ها را به حساب دیگری نسبت می‌دهد و قوه قضائیه که در حال رسیدگی به این موضوع است، هیچکدام از مسئولان قبلی این صندوق را احضار نکرده و حتی به عنوان مطلع این کار را نکرد.

فرشیدی تصریح کرد: اینها خلاف اصول ارزشی است و به نظرم این حرف و ادعای بجایی نیست؛ ضمن اینکه ما از ناحق دفاع نمی‌کنیم، اما حرفی که داریم این است که این واقعه و تخلف در حال حاضر اتفاق افتاده است و دستگیری‌هایی که در حال حاضر صورت گرفته است، از مسئولان فعلی این صندوق است.