رشد بودجه «صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور»

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از سال 1382 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد.

ضرورت حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همواره مورد توجه سیاستگذاران کشورمان بوده است؛ چنانکه پیش از تشکیل این صندوق، شورایی بنام شورای پژوهش‌های علمی کشور نیز زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور، ایده تشویق و حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور را مورد توجه قرار داده بود.

هدف اصلی از تشکیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در واقع ایفای وظایف بنیاد ملی علم ایران بوده است؛ این صندوق در مدت فعالیت بیش از یک دهه خود اقدامات مؤثری را در حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انجام داده است.

در حال حاضر این صندوق با بیش از 26 هزار عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی مرتبط است؛ عمده فعالیت‌های این صندوق در حوزه‌های حمایت از طرح‌های پژوهشی، پسا‌دکتری، ثبت اختراعات، کرسی پژوهشی، پژوهانه(گرنت) و حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری، انجام می‌گیرد.

حال با توجه به اهمیت جایگاه این صندوق، دولت در برنامه برآوردهای مالی و اعتباری خود برای دستگاه‌های کشور که تحت عنوان سند مالی شناخته می‌شود، بودجه 21 میلیارد و 200 میلیون تومانی را برای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران پیش‌بینی کرده است.

بودجه جاری این صندوق مطابق با برنامه مالی ارائه شده از سوی دولت، سال آینده 19 میلیارد و 800 میلیون تومان خواهد بود و مابقی برآورد مالی به بخش‌های اختصاصی و عمرانی اختصاص دارد.

طبق این سند، رقم 400 میلیون تومان بودجه عمرانی و یک میلیارد تومان بودجه اختصاصی برای این صندوق پیش‌بینی شده است.

مقایسه اعتبارات پیش‌بینی شده با ارقام مصوب بودجه سال جاری نشان می‌دهد که مصارف هزینه‌ای این صندوق در صورت تصویب توسط نمایندگان مردم در بهارستان، رشدی 16 درصدی خواهد یافت.