آیا مدارس پنجشنبه ها باز می شوند؟

 مهدی سیف سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش روز چهارشنبه در نشست خبری  اظهار داشت: در دوره جدید وزارت آموزش وپرورش که در پیش داریم برنامه هایی از سوی مجلس شورای اسلامی عرضه شده است که تحت عنوان کتابچه ای در اختیار اعضای مجلس قرار گرفته است.

وی افزود: مجلس فعالیت هایی را که شامل 7 برنامه است ارائه کرده که 5 برنامه آن مربوط به فعالیت های پرورشی است.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش در ادامه با اشاره به شعارهایی که در این حوزه وجود دارد، اظهار کرد: در شعار اول پرورش مقدم بر آموزش و آموزش مقدمه پرورش است، در شعار دوم مربی و معلم شایسته مهمترین رکن دانش‌آموز شایسته است. اگر محتوای آموزشی ما کامل باشد ولی معلم شایسته ای نداشته باشیم نتیجه فعالیت های ما برای دانش آموزشایسته بی ثمر خواهد بود.


سیف بیان کرد: مهمترین فعالیتی که بر عهده ماست این است که مربیان تربیتی، معلمان و مسئولان تربیتی به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: در شعار سوم تربیت در همه ابعاد باید برگرفته از قرآن کریم و عترت باشد و هر فعالیتی را خارج از این چارچوب دنبال نکند. امیدواریم بتوانیم این نگاه را در کل وزارتخانه اجرایی کنیم.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به شعار چهارم درحوزه پرورش و فعالیت های فرهنگی گفت: دراین شعار تقویت برنامه مدرسه محور است یعنی فعالیت ها باید به گونه ای باشد که ابتکارعمل دست مدرسه باشد و با مشارکت دانش‌آموزان فعالیت ها صورت گیرد.

سیف با اشاره به طرح های تنظیم شده دراین حوزه بیان داشت: طرح های ساختاری، مطالعاتی و عملیاتی در دست نهایی شدن است. درطرح ساختاری بازمهندسی ستاد معاونت پرورشی وفرهنگی و همچنین بزرگ شدن ستاد مورد بحث است.

وی اذعان داشت: نیازمند بازتعریف نحوه تعامل سازمان با تشکل های دیگر هستیم و باید تشکل‌های دانشجویی و اهداف کلان تربیتی خود را دقیق و بررسی کنیم.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه دو شورا دراین حوزه درحال شکل گیری است، بیان کرد: یکی از این شوراها شورای پیشکسوتان تربیت با هدف تدوین مدل های مفهومی در حوزه تعلیم وتربیت است. دومین شورا، شورای امورتربیتی با هدف بازخوانی و تجدید نظر این امور است.

سیف درادامه اضافه کرد: یکی از فعالیت های مطالعاتی ما تدوین سیاست های تبلیغی و ترویجی است که این موضوعات باید تدوین شود تا معلمان تربیتی ما به ظرایف فعالیت های فرهنگی و تربیتی دانش آموزان توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با اشاره به یکی دیگر از فعالیت های مطالعاتی در امر آموزش و پرورش افزود: باز تبلیغاتی یکی دیگر از این فعالیت ها در حوزه فرهنگ و پرورش است. درحال حاضر 1300 کانون اردوگاه فعالیت می کنند که درنظر داریم برای 1100 کانون طرح مدارس تکمیلی را اجرا کنیم.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش تصریح کرد: در حال حاضر 750 مرکز دارالقرآن وجود دارد که این مراکز یکی از محورهایی است که باید کار مطالعاتی در آن صورت بگیرد تا اهداف قرآنی ما به طور کامل محقق شود.

سیف در ادامه گفت: به دنبال جذب نیروهای جوان، متخصص و انقلابی برای جوان سازی منابع و نیروهای انسانی پرورشی، فرهنگی در سطح مدارس هستیم تا بتوانند این فعالیت ها را به عهده بگیرند همچنین ایجاد پایگاه های اینترنتی برای فعالیت های فرهنگی یکی دیگر از برنامه های ما در آموزش و پرورش است.

وی در حاشیه این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار داشت: در پی آن چیزی که دکتردانش تأکید داشتند به دنبال این هستیم که ساز و کاری طراحی شود که همه فعالیت های درون مدرسه ای با رنگ و بوی تربیتی محقق شود تا آموزش و پرورش بتواند خروجی خوبی را داشته باشد. همچنین در نظر داریم مرزبندی که بین معاونت پرورشی و فرهنگی انجام شده را کم رنگ کنیم و در بین این دوحوزه هماهنگی هایی صورت گیرد که هر دو یک قله را دنبال کنند و هدف مشترکی را داشته باشند.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش در ادامه با اشاره به اجرای فعالیت های شبکه اجتماعی دانش آموزان که چندی پیش مطرح شده بود، بیان کرد: اجرای این برنامه را با سرعت کمی پیش می بریم با این هدف که در ابتدا مدل مفهومی تولید شود و متناسب با این الگوی مفهومی کار را پیش ببریم.

سیف در خصوص بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان که مربوط به سال گذشته بود، گفت: آسیب شناسی انجام شد که طبق آن 20 مورد آسیب شناسایی کردیم که بر اساس دستورالعمل جدید این آسیب ها را پیشگیری می کنیم. طرح جامعی در دست تصویب است که در همه سطوح مطرح می کند که دانش آموزان از ابتدای سال تحصیلی با  تنوع رشته های خود آشنا شوند و در انتهای سال با بینش کامل وارد رشته مورد علاقه خود شوند. این دستورالعمل جدید مورد بحث است تا بتوانیم در دی ماه آن را به مدارس برسانیم. 

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی که در بین دانش آموزان وجود دارد، بیان داشت: ما باید از رخداد این آسیب ها پیشگیری کنیم که برای این امر لازم است آموزه های تربیتی تدوین و ترویج شود. اینکه چقدر توانسته ایم برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان پیشگیری های لازم را انجام دهیم باید بگویم که هنوز فاصله زیادی با این امر داریم که بخشی از این فاصله به دلیل ضعف برنامه های آموزش و پرورش، بخشی به خاطر ضعف نیروی انسانی و بخشی دیگر خارج از محیط آموزش و پرورش است. 

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: درکنار آنچه که در مدرسه صورت می گیرد همه دستگاه ها در پیشگیری از این آسیب سهم زیادی دارند و خانواده هاهم باید نقش خود را ایفا کنند چرا که در بعضی از خانواده ها از دستگاه ماهواره بدون محدودیت استفاده می شود.

بازنگری در تعطیلات پنج شنبه های مدارس

سیف در خصوص تعطیلات پنجشنبه های مدارس اذعان داشت: قرار براین بود که پژوهشگاه تعلیم و تربیت مطالعاتی را در این خصوص انجام دهد و نتایج آن به ما اعلام شود که هنوز این نتایج به دست ما نرسیده است. همچنین ایده مدارس تکمیلی در حوزه ما مورد توجه و بررسی است.

وی خاطر نشان کرد: آموزش در بین دانش آموزان بستر پرورش است که هر کدام از کلاس های آموزشی ما باید بحث پرورش را درخود داشته باشد. یکسری اهداف پرورشی و یکسری ابزار داریم. هدف ما این است که بتوانیم دانش آموزان را در راه هنر پرورش دهیم چرا که هنر ابزار انتقال اندیشه است و برای تحقق اهداف خود از ابزار هنر استفاده می کنیم و زمینه رشد هنر درحال هدفمندی است. در همین راستا تعامل جدیدی با اداره کل فرهنگی هنری در جشنواره رشد داریم تا از ایده های آنها استفاده کنیم.

برگزاری نماز جماعت در 62 مدرسه

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش در ادامه بیان کرد: درحال حاضر 63 هزار مدرسه در آموزش و پرورش دارای نمازخانه است که  62 هزار نماز جماعت در سطح مدارسی که جمعیت بالای 50 نفر دارد برگزار می شود. آرزو داریم نمازهای جماعت در مدارس با امامت روحانی باشد تا دانش آموزان هم بتوانند با روحانیون تعامل برقرار کنند. 

به گفته سیف  قریب به 20 هزار مدرسه نماز جماعت خود را با حضور روحانی برگزار می کنند. برای تحقق این امر نیاز به همکاری مسئولان داریم چرا که از نظر مالی درتنگنا هستیم.

ارائه سند فارغ التحصیل شایسته
 
وی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات ما ارائه سند فارق التحصیل شایسته مقطع دیپلم است که از طریق سند تحول به دست می آید. 

برگزاری هفته قصه گویی در مدارس

سیف در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل نزدیک شدن به ایام یلدا که بسیار قابل توجه است از این فرصت استفاده کردیم و طرح تنظیم شده در طرحی تحت عنوان هفته قصه گویی در مدارس تصویب شده که از 28 آذرماه تا 4 دی ماه برگزار می شود.