پالم مصرف نکنید تا سرطان نگیرید

دانشمندان دریافته‌اند، سلولهایی که مسئول گسترش سرطان در بدن موش هستند یک ضعف بزرگ دارند، آن‌ها نیازمند چربی‌های خاصی هستند تا به رُشد خود سرعت ببخشند.

در حال حاضر یک تیم از محققان تلاش کرده‌اند با مسدود کردن این سلول‌ها، مانع از جذب چربی شوند تا رشد سرطان را متوقف کنند و جلوی گسترش یافتن مرض از یک نقطه بدن به نقطه دیگر (متاستاز) در بدن موش را بگیرند؛ این محققان امیدوارند بتوانند نتایج به دست آمده را بر روی انسان اعمال کنند.

ساینس آلرت نوشت: متاستاز علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است و دانشمندان درصدد فهم دقیق این هستند که چگونه و چرا سلول های سرطانی از طریق فرایند انرژی تقسیم می‌شوند، چگونه از طریق جریان خون هدایت شده و به جایی دیگر از بدن رفته و ریشه می‌دوانند.

در گذشته، فرض می‌شد که «قند» منبع اصلی سوخت سرطان بوده اما یک مطالعه در اوایل سال جاری آن را تکذیب کرد.

گروهی از محققان، سلول‌های مسئول گسترش سرطان دهان و دندان در موش را شناسایی کردند که نشان می‌داد سلول‌های سرطانی بر اسیدهای چرب تکیه می‌کنند، مثلا یک جزء اصلی افزودنی‌ها به مواد غذایی - روغن پالم - است که باعث گسترش سرطان در سراسر بدن می‌شود.

در واقع بسیاری از سلول‌های متاستاز، سطح بالا از یک گیرنده پروتئینی به نامCD36 دارند که کمک می‌کند تا سلول‌های چربی جذب شود؛ همچنین مقدار بالای CD36 نیز به خاطر نتایج درمانی نامناسب در بیماران مبتلا به سرطان به وجود می‌آید، به طوری که این تیم تصمیم گرفت تا ببینید که اگر گیرنده پروتئینی مسدود شود، چه اتفاقی می افتد.

محققان دریافتند زمانی که بیان CD36 در طیف وسیعی از سلول‌های سرطانی انسان مسدود می‌شود، آنها قادر به متوقف کردن گسترش سرطان خواهند بود، البته با این روش نمی‌شود تومورهای اولیه را از تشکیل شدن متوقف کرد.

بنابراین فرضیه محققان بر این است که سلول‌های متاستاز بیشتر تکیه بر اسیدهای چرب دارند.