مقایسه خبرنگاران رسانه‌های ایرانی و خارجی در حوزه محیط زیست

نشست تخصصی «بازنمایی مولفه‌های محیط زیستی در رسانه‌ها» عصر چهارشنبه ۲۴ آذر با حضور اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان محیط زیست، محمد حیدری دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه، احسان محمدی فعال محیط زیست و مدیرمسئول سایت «زیست بوم»، زهره جوادیه پژوهشگر حوزه رسانه و شماری از علاقمندان رسانه و محیط زیست در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

 

زهره جوادیه، پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به تحقیق اخیر دفتر مطالعات محیط زیست با عنوان «نقش رسانه‌ها در محیط زیست» که در آن به بازنمایی ۴۰ مولفه‌ محیط زیست در ۳۲ روزنامه سراسری کشور پرداخته می شود گفت: بر اساس نتایج این پژوهش، روزنامه همشهری بیشترین مورد پوشش خبری را در خصوص مولفه‌های زیست محیطی در ۳ ماه تابستان ۹۵ داشته است. در رده‌های میانه، روزنامه‌هایی مانند کیهان و وطن امروز جای می‌گیرند که پرداخت آنها به این مولفه‌ها در حد متوسط بوده  و روزنامه‌های اقتصادی مانند دنیای اقتصاد، جهان اقتصاد و ابرار اقتصادی کمترین پوشش را در خصوص این مولفه ها داشته اند.

همچنین به گفته وی کارکرد بخش اعظمی از مطالب مربوطه در این ۳۲ روزنامه، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی بوده و آموزش و فرهنگسازی در این زمینه میزان کمی از پوشش رسانه‌ای را به خود اختصاص داده است.

 این پژوهشگر رسانه در ادامه افزود: بیشترین مولفه‌های محیط زیستی که روزنامه‌ها به آن توجه داشتند شامل" گرد و خاک" و "ریزگردهای معلق"،" زیست بوم جنگل‌ها و باغ‌ها"، "چالش‌های محیط بانان و حمایت از حقوق آنها"، "آب"، "رودخانه‌ها و منابع آبی زیر زمینی"و همچنین" زیست بوم دریایی و دریاچه‌ها" بوده‌ است.

در بخش دیگری از نشست اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان محیط زیست به مقایسه خبرنگاران رسانه‌های ایرانی و خارجی در حوزه محیط زیست پرداخت و گفت: زمانی که خبرنگاران رسانه‌ها با کارشناسان محیط زیست مصاحبه می‌کنند احساس می شود خبرنگاران خارجی نسبت به خبرنگاران ما آگاه‌تر هستند. به نظر من خبرنگاران به ویژه خبرنگاران محیط زیست باید دوره‌های آموزشی در حوزه محیط زیست بگذرانند و با آمادگی بیشتری در این زمینه فعالیت کنند. خبرنگاران باید به اندازه کارشناسان حوزه خود اطلاعات شان را بالا ببرند و بیشتر به سمت جزئیات خبر بروند. کمتر روزنامه‌ای در ایران می‌بینم که به صورت تخصصی در زمینه محیط زیست کار کند.

در ادامه نشست محمد حیدری دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه از موضوع محیط زیست به عنوان یکی از محورهای پیش بینی شده در بسته حمایتی معاونت مطبوعاتی برای سال ۹۵ سخن گفت.

حیدری افزود: متاسفانه مسئله آموزش در بین خبرنگاران کمرنگ شده است و پیشکسوتان این حوزه هم به دلایلی مانند غم نان، کمتر به شکلی دغدغه مند به فعالیت رسانه ای در حوزههای تخصصی مانند محیط زیست می پردازند.

به اعتقاد این فعال رسانه‌ای، یک خبرنگار محیط زیست باید دوره‌های تخصصی مربوطه را بگذارند، زیاد سفر کند، زبان مردم کوچه و بازار را خود بفهمند، در تعامل با مسئولان دولتی استقلال حرفه‌ای خود را مد نظر داشته باشد.

دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه گفت: دولت‌ها در زمینه محیط زیست در کشور ما یا کم کار هستند یا علاقه‌ای به کار در این حوزه ندارند و از سوی دیگر این موضوع در رسانه‌های ما هم به مسئله سیاسی تبدیل شده است.

 احسان محمدی مدیرمسئول سایت «زیست بوم» دیگر سخنران این نشست با گلایه از سازمان محیط زیست و مردم گفت: زیست بوم تنها رسانه تخصصی در حوزه محیط زیست است که هیچ نهادی از آن حمایت نکرده است.

او با اشاره به رنکینگ الکسا گفت: بیشترین بازدید ایرانیان از سایت‌های گوگل، ورزش 3، دیجی‌کالا، یاهو، ویکی پدیا، شاپرک، اینستاگرام و دیوار است که هیچ کدام از آنها به موضوع محیط زیست ارتباطی ندارند و  فقط سایت‌های خبری، بخش کوچکی از خبرهای خود را به محیط زیست اختصاص می‌دهند که در این میان خبرگزاری فارس رتبه 16، سایت خبری عصر ایران رتبه 33 و خبرگزاری ایسنا رتبه 40 را به خود اختصاص داده اند .

وی در پایان تصریح کرد: گویا محیط زیست دغدغه هیچ کدام از ما نیست و حتی صدا و سیما هم زمان چندانی به موضوع محیط زیست اختصاص نداده است.