در سال ۲۰۵۰ چه اتفاقی می‌افتد؟

 استفاده نابه‌جا از آنتی‌بیوتیک‌ها موجبات مقاومت در برابر آن را فراهم آورده است و در پی این مقاوم‌شدن، بیماری‌ها در حال بازگشت هستند.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، مطالعه جدید نشان می‌دهد عفونت‌های مقاوم در برابر دارو در حالی رو به افزایش گذاشته‌اند که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در جهان همچنان با شتاب بالایی ادامه دارد.

به گفته محققان، پیش‌بینی می‌شود که قربانیان بیماری‌‌ها روز به روز افزایش یابد و تعداد مرگ و میر ناشی از آنها نیز در سال 2050 میلادی، بیشتر از سرطان باشد.

برآوردهای محققان نشان می‌دهد که عفونت‌های مقاوم در برابر دارو نه تنها بیماران بیشتری را به سمت مرگ می‌کشاند؛ بلکه در سطح جهان هزینه‌ای بالغ‌بر 100 تریلیون دلار دربرخواهد داشت.

در این مطالعه آمده است که آنتی بیوتیک‌های استفاده شده در شاخه کشاورزی، عامل اصلی این معضل است، همچنین در بسیاری از کشورها، آنتی‌بیوتیک‌های استفاده شده در حیوانات، بیشتر از انسان است و ضایعات شرکت‌های تولیدکننده داروهای ضدمیکروبی که اغلب وارد آب می‌شوند نیز یکی دیگر از معضلات جدی در این زمینه است.

مقاومت ضدمیکروبی (AMR) یا (Antimicrobial resistance) به مقاومت یک میکروارگانیسم (شامل باکتری، قارچ، ویروس و انگل) در برابر داروهای ضدمیکروبی، برای درمان عفونت ناشی از آن گفته می شود؛ زمانی که این میکروارگانیسم‌ها نسبت به داروهای ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس مقاوم شوند، داروهای استاندارد بی‌اثر می‌شوند، عفونت در بدن باقی می‌ماند و به راحتی منتقل می‌شود.

گونه‌های مقاوم طی یک پدیده طبیعی تکامل می‌یابند و این زمانی رخ می‌دهد که میکروارگانیسم به اشتباه تکثیر شود یا صفات مقاوم بین چند میکروارگانیسم رد و بدل شود.

آنتی‌بیوتیک یک منبع با ارزش دارویی است که برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن تنها با تجویز پزشک و در یک دوره درمانی کامل موثر است.

باید درنظر داشت که آنتی بیوتیک فقط قادر به درمان عفونت‌های باکتریایی است و به هیچ عنوان در برابر عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، گلودرد و آنفلوآنزا موثر نیست.

در سال 2012 میلادی، سازمان بهداشت جهانی گزارشی را مبنی بر افزایش مقاومت به داروهای ایدز ارایه کرد.

این گزارش پیام آور این مطالب بود که کنترل این بیماری مهلک با داروهای رایج، اثربخشی کمتری دارد و باید به سمت داروهای پرهزینه تر حرکت کرد.

در سال 2013 میلادی، 480 هزار مورد جدید بیماری سل مقاوم به دارو در 100 کشور گزارش شد که به معنی دوره‌های درمان طولانی‌تر و اثربخشی کمتر داروهای فعلی بود.

در بخش‌هایی از «مکونگ» در ویتنام، مقاومت به بهترین داروی ترکیبی درمان مالاریا گزارش شد که بزرگترین دستاورد درمان مالاریا را به مخاطره کشاند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، نسبت بالایی از باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک که سبب عفونت‌های شایعی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، ذات الریه و عفونت‌های خون می‌شوند، وجود دارند.