هشدار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در شورای شهر

سردار محمدرضا مهماندار صبح امروز با حضور در شورای اسلامی شهر تهران توضیحاتی در خصوص چرایی افزایش محسوس ترافیک در هفته‌های اخیر اظهار کرد: باید توجه داشت که شرایط شهر تهران با دیگر شهرهای کشور متفاوت است و نمی‌توان با مقررات ترافیکی حاکم بر سایر شهرها، ترافیک پایتخت را اداره کرد؛ کنترل ترافیک پایتخت نیازمند تدابیر و سیاست‌های متفاوت است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تردد نزدیک به 4 میلیون و 200 هزار خودرو در شهر تهران گفت: در حال حاضر بیش از 4 میلیون و 190 هزار خودرو با پلاک پایتخت در کلانشهر تهران در حال تردد هستند و این در حالی است که روزانه 25 درصد به تعداد خودروهای در حال تردد شهر تهران که از شهرک‌های اقماری و شهرهای اطراف پایتخت به این شهر روانه می‌شوند، اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر براساس آمارهای سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران در 9 ماهه اول امسال بیش از 18.6 میلیون سفر در معابر پایتخت انجام شده و این در حالی است که آمار مذکور در سال 83، 14.6 میلیون سفر بود.

مهماندار با اشاره به ضعف موجود در حمل و نقل عمومی شهر تهران اظهار داشت: آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که طی 9 ماهه امسال سهم حمل و نقل عمومی از سفرهای درون‌شهری پایتخت تنها 60 درصد بوده و این در حالی است که این سهم در سال 84، 50 درصد بود و طی 10 سال اخیر تنها 10 درصد به این سهم افزوده شده است و از این رو لازم است تا سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در بحث حمل و نقل عمومی به خصوص در حوزه مترو و اتوبوس انجام شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: از سوی دیگر آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد، خودروهای شخصی 40 درصد از سهم جابه‌جایی مسافران شهر تهران عهده‌دارند و این در حالی است که در ساعت اوج ترافیک، این خودروهای شخصی 67 درصد معابر پایتخت را اشغال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تردد در فصول سرد سال بیش از فصل تابستان و بهار است، گفت: آمارها حاکی از آن است که تردد در محدوده  طرح ترافیک در فوصل پاییز و زمستان 27 درصد بیش از تابستان و بهار است و لذا با افزایش تقاضای سفر در این دو فصل، انتظار ترافیک بیشتر در این فصل‌ها را داریم. 

مهماندار در تصریح دلایل ترافیک پایتخت افزود: در حال حاضر قوانین و مقررات وضع شده در حوزه عبور و مرور شهر تهران عمدتا نگاه زیست محیطی داشته و کمتر با نگاه ترافیکی وضع شده‌اند و قوانین مرتبط با محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک از جمله این موارد هستند که بیشتر رویکرد زیست محیطی دارند. این در حالی است که اعمال محدودیت در مناطق مختلف پایتخت نه تنها باعث کاهش ترافیک نشده بلکه فقط موجب می‌شود زمان و محدوده ترافیک تغییر کند. 

* حجم خودروها در تهران 4 برابر ظرفیت خیابان‌هاست

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت کنترل تردد خودروهای شخصی در معابر شهر تهران گفت: برابر مطالعات انجام شده در حال حاضر حجم وسایل نقلیه شهر تهران 4 برابر ظرفیت معابر است و این به معنای اشباع ظرفیت معابر و خیابان‌های تهران است که در چنین شرایطی وارد شدن کوچک‌ترین شوک، شاهد به کما رفتن ترافیک شهر تهران خواهیم بود از این رو برگزاری یک نمایشگاه، بارش نزولات جوی و یا حتی برگزاری یک مراسم در یکی از خیابان‌های فرعی باعث می‌شود تا ترافیک در معابر و شریان‌های اصلی شهر قفل شود. 

مهماندار با انتقاد از ورود بیش از اندازه خودروهای نو شماره به معابر شهر تهران افزود: سال گذشته تقریبا یک سوم خودروهای تولید شده وارد معابر شهر تهران شدند و بیش از 300 هزار خودروی نوشماره به خودروهای در حال تردد در پایتخت افزوده شد. این در حالی است که علی‌رغم این افزایش خودروها، خودروی فرسوده‌ای از چرخه ترافیکی خارج نشد و عدم خروج خودروهای فرسوده نه تنها مشکلات زیست‌محیطی را تشدید می‌کند بلکه به ترافیک ناشی از خرابی و نقص فنی خودروها می‌افزاید.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که اضافه شدن حتی 10 اتوبان یا بزرگراه نیز نمی‌تواند مشکل ترافیک پایتخت را حل کند و تنها به افزایش تقاضای سفر منجر می‌شود. 

* توضیحات رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص ترافیک‌های اخیر

وی در ادامه سخنانش با اشاره به وقوع اتفاقات ناگوار ترافیکی در چند هفته گذشته همزمان با آغاز به کار خود در مسئولیت جدیدش به عنوان رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: خوشبختانه یا متاسفانه تمامی اتفاقاتی که ممکن بود در دو فصل زمستان و پاییز در شهر تهران رخ دهد، در 20 روز اول فعالیت من به عنوان رئیس پلیس راهور تهران بزرگ رخ داد. این در حالی است که در شهر تهران بارش برف، یخ‌زدگی معابر و ترافیک جزء مولفه‌های مهم ترافیکی هستند که متاسفانه در 20 روز ابتدایی فعالیتی من این 3 مولفه به صورت همزمان رخ داد و باعث بروز مشکلاتی شد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: متاسفانه در 7 آذرماه برپایی نمایشگاه پرمخاطب لوازم خانگی از یک سو و تشدید بار ترافیکی خروج از شهر همزمان با تعطیلات پایان صفر از سوی دیگر و همچنین مراسمات مذهبی در امامزادگان و هیئات، برودت هوا و کمبود اتوبوسهای بین‌شهری در پایانه‌های غرب و جنوب شرایطی را به وجود آورد که باعث ترافیک سنگینی در شهر تهران شد.

* تهران با ابزارهای سنتی قابل کنترل نیست/ لزوم اعمال محدودیت‌های جدید ترافیکی بدون مولفه جریمه

وی در انتهای سخنانش با تشریح راهکارهای موجود برای کنترل ترافیک شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت ترافیکی پایتخت به گونه‌ای است که دیگر نمی‌شود این شهر را با ابزارهای سنتی اداره کرد و عِده و عُده پاسخگوی کنترل ترافیک شهر تهران نیست و از این رو لازم است تا تمام معابر شهر تهران به ابزارهای نوین ترافیکی مجهز شوند و برخورد با متخلفان به صورت سیستماتیک انجام گیرد.

به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعمال محدودیت‌های جدید در رینگ مورد نظر و بدون مولفه جریمه، پیگیری حمل و نقل عمومی و مترو تجهیز کلیه معابر به دوربین‌های ثبت تخلف، ساماندهی حمل و نقل عمومی و بار در شهر تهران و زمانبندی بازگشایی و تعطیلی اداری، آموزشی و تجاری و نهایتا اصلاح هندسی برخی نقاط از جمله  مولفه‌هایی است که باعث بهبود وضع ترافیکی شهر تهران می‌شود.