عیدی خاص مراجع به مناسبت میلاد پیامبر

با عنایت به استفتاء به عمل آمده از  سوی مراجع عظام تقلید حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی و سیستانی اجازه فرمودند مؤمنین تا ابتدای ماه ربیع‌الثانی (11 دی ماه) بخشی از خمس خود را تا سقف یک میلیون تومان به نیت سهم امام عصر «عج» در زمان غیبت، برای آزادی زندانیان آبرومند و متدین محکوم به جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری صرف کنند.

البته طبق نظر مقام معظم رهبری پرداخت یک سوم از سهم امام علیه‌السلام (یعنی تا سقف سه میلیون تومان) هم به منظور حمایت از ارحام و خویشاوندان زندانیان نیازمند هم تجویز شده است.

با پیگیری جمعی از اهالی رسانه ستاد دیه کشور در نظر دارد، در طرحی موسوم به «بهار آزادی» که تا پیش از این نیز مبالغی را در قالب همین برنامه از سوی خیرین جمع‌آوری کرده است، تا پایان ماه قمری ربیع الاول به میزان مشارکت عمومی، نسبت به آزادی الویت‌دار زندانیان نسوان و سادات واجد شرایط اقدام کند.

مراجع تقلید در زمان غیبت به عنوان نواب عام امام زمان (عج‌الله تعالی‌فرجه‌الشریف) هستند، اجازه دارند سهم امام (ع) را از محل در امورات عام‌المنفعه و خیرخواهانه‌ای که صلاح می‌دانند به مصرف درآورند.