شایع ترین بیماری کبدی در ایران چیست؟

 پیمان ادیبی فوق تخصص گوارش گفت:بیماری کبدی یکی از شایع ترین بیماری های کبدی در کشور است و به نظر می رسد این بیماری حدود یک چهارم بالغین ایرانی بخصوص افراد بالای 40 سال را درگیر می کند.

وی افزود: درهنگام اضافه وزن ، چربی در همه بدن از جمله احشای داخلی مثل کبد که حجمی نسبتا بزرگ دارد، تجمع پیدا می کند، بنابراین کبد چرب در جامعه به وفور دیده می شود.

ادیبی با بیان اینکه میزان چاقی در جامعه افزایش یافته، اظهار داشت:نشانه افرادی که کبد چرب دارند این است که سوخت و ساز بدن آنها به خوبی صورت نمی گیرد و در معرض بیماری قند، فشار و چربی خون هستند.

به گفته وی، در حدود یک درصد موارد کبد چرب می تواند تبدیل به چروکیدگی،کوچک شدن و نارسایی کبد شود که بیماری سیروز نام دارد.

این فوق تخصص گوارش بیان کرد: هرچند افراد مبتلا به کبد چرب بخاطر اقدامات طبی امروزه فر صت بیشتری برای زندگی دارند اما به همان نسبت هم اختلالات سوخت و ساز افزایش یافته و در سنین بالا شاهد رشد تعداد افراد مبتلا به بیماری سیروز هستیم.

وی با اشاره به اینکه احتمالا در آینده جامعه با افزایش شیوع سیروز بخصوص در سنین بالای 65 سال روبه رو خواهد بود، ادامه داد: این مسئله در افراد مبتلا به سیروز با اضافه وزن، قند خون و چربی خون بالا هم مطرح است.

وی درباره دیگر بیماری های کبدی با شیوع کمتر افزود: خوشبختانه با واکسیناسیون هپاتیت B در جامعه ایرانی از سال 72 تاکنون میزان این نوع هپاتیت به شدت افت پیدا کرده و ایران از یک منطقه با شیوع متوسط به یک مطقه با شیوع کم تبدیل شده است.

این فوق تخصص گوارش هپاتیت C را جزو بیماری های مهم جامعه و از نوع هپاتیت های مزمن ویروسی دانست و عنوان کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی متخصصان و شرکتهای داروسازی ایرانی همچنین حمایت وزارت بهداشت، برنامه هایی برای ریشه کنی و کنترل همه جامبه این نوع از هپاتیت درنظر گرفته شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

ادیبی با تاکید بر بیماری کبد چرب بعنوان مشکل اصلی جامعه ایرانی در آینده دور و نزدیک گفت: شروع بیماری کبد چرب وابسته به زمان آغاز کم تحرکی و چاقی افراد است و حتی اگر اختلالات سوخت و ساز فرد به دلیل چاقی از کودکی شروع شود، مبتلا به کبد چرب خواهد شد.