مادران باردار مراقب باشند

از آنجاییکه سیگار کشیدن یک عامل خطرناک برای نارسایی کلیه در بزرگسالان شناخته شده، گروهی به رهبری دکتر کوجی کاواکامی، دکتر مکی شین زاوا و دکتر موتوکو یاناگیتا از دانشگاه کیوتو ژاپن این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که آیا سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری ممکن است بر سلامت کلیه کودک تاثیر بگذارد؟

محققان وجود «پروتئینوری»، یعنی وجود میزان بالای پروتئین در ادرار، که نشانه ای از کاهش عملکرد کلیه است را در ادرار ۴۴,۵۹۵ کودک بررسی کردند. در جمعیت مورد مطالعه، ۴.۴ درصد از زنان تنها قبل از بارداری سیگار می کشیدند و ۱۶.۷ درصد در دوران بارداری سیگار کشیدن را ادامه دادند.

میزان پروتئینوری در سن ۳ سالگی، در کودک مادرانی که در دوران بارداری به سیگار کشیدن ادامه داده بودند، ۱.۷٪، در کودک مادرانی که در دوران بارداری سیگار کشیدن را متوقف کرده بودند ۱.۶٪ و در کودک مادران غیرسیگاری ۱.۳٪ بود. بدین ترتیب محققان دریافتند سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری باعث افزایش ۱.۲۴ برابر خطر ابتلا به پروتئینوری کودک می شود.

سیگار کشیدن مادران در دوران بارداری باعث تولد زودرس، وزن کم کودک هنگام تولد و خفگی نوزادان می شود. یافته های این مطالعه عوارض جانبی اضافی سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری را نشان می دهد.

پیشگیری از پروتئینوری کودک امر مهمی است زیرا که پروتئین بالا در ادرار کودک می تواند منجر به ابتلا بیماری مزمن کلیه در بزرگسالی شود.

این یافته ها که در مجله بالینی انجمن آمریکایی نفرولوژی منتشر شده است، این مورد را نیز به فهرست عوارض منفی سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری اضافه می کند.