ام اس به راحتی قابل تشخیص است

به‌ وسیله این دستگاه محققان می‌توانند 17 نوع بیماری ازجمله «ام‌اس» و سرطان را در فرد تشخیص دهند.

برای آزمایش این فناوری، بیش از 2 هزار و 800 نمونه تنفسی از هزار و 404 نفر در مدت 3 سال در چند کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در هر بازدم علاوه‌بر نیتروژن، دی‌اکسیدکربن و اکسیژن، 100 ماده شیمیایی خاص را که «ترکیبات آلی فرار» خوانده می‌شود، از بدن انسان خارج می‌شود.

ترکیب و غلظت این «ترکیبات آلی فرار» به وضعیت سلامتی فرد بستگی دارد.

بر این اساس این گروه تحقیقاتی توانست ثابت کند هر بیماری یک اثر خاص دارد که در فرمول «ترکیبات آلی فرار» در بازدم فرد نشان داده می‌شود؛ آن‌ها با استفاده از طیف‌سنجی جرمی دریافتند هر یک از این 17 بیماری که در این تحقیق بررسی شد، یک اثر تنفسی منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند.

یکی از محققان این گروه در رابطه با یافته اخیر می‌گوید:"هر یک از ما یک اثرانگشت منحصربه‌فرد داریم که ما را از سایرین متمایز می‌کند، هر بیماری نیز یک اثر شیمیایی خاص دارد که آن را از سایر بیماری‌ها و همچنین وضعیت عادی سلامتی جدا می‌کند؛ با استفاده از این اثرات تنفسی خاص و فناوری جدید می‌توان بیماری‌ها را تشخیص داد".

محققان با استفاده از این فن‌آوری توانستند بیماری‌هایی همچون نارسایی کلیه، 2 نوع بیماری پارکینسون، ام‌اس، بیماری کرون (التهاب روده)، کولیت اولسراتیو، سندروم روده تحریک‌پذیر، فشارخون بالا و 8 نوع مختلف از سرطان را تشخیص دهند.

محققان مدعی هستند که این سامانه می‌تواند با دقت 86 درصدی بیماری را تشخیص دهد و عواملی همچون جنسیت، سن، سیگار کشیدن و محل جغرافیایی سکونت بیمار می‌تواند بر دقت و صحت نتایج این آزمایش تأثیر بگذارد.