ساخت X-RAY ؛ گامی موثر در مبارزه با قاچاق کالا

قاسم خورشیدی با اعلام خبر بهره‌برداری از نخستین  دستگاه تصویربرداری ایکس ری از کامیون‌های در حال حرکت در تشریح این دستاورد علمی و کاربردی که اثرگذاری بالایی در نظارت هوشمند حمل و نقل غیر مانع در کشور و مبارزه با قاچاق کالا دارد اظهار داشت: این دستگاه که به عنوان نخستین دستگاه تصویربرداری X-RAY از کامیون‌های در حال حرکت در یکی از محورهای مواصلاتی کشور نصب شد، با سرمایه‌گذاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با همکاری یک شرکت دانش بنیان داخلی که متشکل از فارغ التحصیلان دانشگاهی جوان کشورمان است طراحی و ساخته شد که ظهر امروز، بهره‌برداری آزمایشی آن کلید خورد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: این دوربین قابلیت آن را دارد تا با تصویربرداری ایکس‌ری از محموله‌های داخل کامیون‌ها و خودروهای حمل بار، نه تنها محموله‌های آن‌ها را کنترل کند بلکه قادر است محموله‌های جاسازی شده در خودروهای حمل بار را نیز تشخیص دهد.

وی با تاکید بر تعامل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با شرکت‌های دانش بنیان داخلی و تاکید این ستاد بر بهره‌مندی از دانش بومی گفت: بهره‌برداری از این دوربین برای نخستین بار در کشور، می‌تواند نظارت هوشمند بر سیستم حمل و نقل بار در کشور را به مراتب افزایش دهد و این افزایش نظارت به برداشتن گام‌های موثر در مبارزه با قاچاق کالا در کشور منجر خواهد شد.

خورشیدی اضافه کرد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نظر دارد تا با توجه به موفقیت اخیر مهندسان داخلی در این پروژه، نمونه‌های ارتقاء یافته این دوربین را در سایر مبادی کشور، مرزها و محورهای مواصلاتی، نصب کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: دوربین مذکور موفق شده است تمام تست‌های ایمنی را با موفقیت طی کند و مجوزهای لازم را از سازمان انرژی اتمی کسب کرده است.

به گفته خورشیدی دوربین تصویربرداری ایکس‌ری مذکور که امکان تصویربرداری و اسکن محموله داخل کامیون‌های در حال حرکت را فراهم می‌کند، در مقایسه با نمونه‌های خارجی با هزینه کمتر و به صورت کاملاً بومی ساخته شده و با اتصال آن به سامانه‌های جانبی دیگر در آینده نزدیک، می‌تواند یکی از حلقه‌های زنجیره نظارت هوشمند سیستمی غیرمانع در حمل و نقل بار کشور را تکمیل کند.