اوراق وقف فرصت مناسبی را برای مشارکت افراد نیکوکار

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم درباره استقبال از «اوراق وقف» در سازمان بورس از طرف کادر درمانی اظهار کرد: اوراق وقف با استقبال بسیار خوبی در میان کادر درمانی از جمله پزشکان و پرستاران مواجه شده و از طریق این اوراق تاکنون سه بیمارستان در مناطق مختلف در حال ساخت است.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اوراق وقف به گونه ای طراحی شده که اگر افراد، قدرت مالی برای وقف یک باغ یا ساختمان و مدرسه را به طور کامل ندارند، می‌توانند بخشی از پول آن را بپردازند و در موقوفه شرکت کنند؛ این افراد با روحیه خیرخواهی که دارند، از این اوراق خریداری و در این سنت حسنه شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم درباره اوراق وقف تاکید کرد: اوراق وقف بازار ثانویه ندارند که از قابلیت خرید و فروش در بازار برخوردار باشند؛ به عبارتی این اوراق‌، یک بار برای کسانی ‌که می‌خواهند وقف کنند منتشر می‌شوند و بعد از آن، دیگر بازاری برای آن‌ها قابل تصور نیست.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یاد آور شد: اوراق وقف همچنین به دلیل غیرانتفاعی بودن، فرصت مناسبی را برای مشارکت افراد نیکوکار در این سنت حسنه فراهم می‌کند.

«اوراق وقف»، اوراق بهادار غیرانتفاعی، با نامی بوده که به موجب قانون بودجه (بند 45 ماده واحده سال 1392)  با قرارداد صلح و به منظور وقف شرعی منتشر می‌شود؛ دارنده این اوراق (مصالح) بخشی از اموال خود را بر اساس قرارداد صلح در اختیار بانی (متصالح) قرار می­‌دهد تا وی همراه سایر اموال صلحی، طرح عام‌المنفعه‌ای را احداث کرده و سپس از طرف صاحبان اوراق، وقف شرعی کند.