مانور بزرگ مدیریت بحران در مدارس کشور برگزار می شود

در جلسه هماهنگی مانور بزرگ مدرسه آماده در 10000 مدرسه تهران با هدف بررسی نحوه اجرا، پیگیری برنامه ها و بررسی نقاط قوت و ضعف و  اهداف برگزاری این مانور بزرگ که با حضور مسئولان حراست مناطق ١٩گانه آموزش و پرورش تهران، مدیران بحران مناطق٢٢گانه پایتخت، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی و کارشناسان سازمان برگزار شد، نحوه همکاری در شیوه اجرای این مانور، زمان و مکان‌های برگزاری و فرایند اجرا مورد بررسی قرار گرفت.

حیدر کلهری معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان در این جلسه با اشاره به مشکلات برگزاری مانورهای گذشته در مدارس، از برنامه ریزی تازه‌ای برای برگزاری این مانور خبر داد و مهمترین تمایزات مانور مدرسه آماده نسبت به برنام‌های پیشین را در شیوه اجرای آن دانست و با اعلام این که اجرای مانور تنها توسط گروه مدیریت بحران و سایر پرسنل  مدرسه و دانش آموزان صورت می‌گیرد، گفت: در این مانور پایش آنلاین فریند مانور از ستاد فرماندهی مدیریت بحران شهر تهران صورت می‌گیرد و عملکرد گروه مدیریت بحران و سایر پرسنل مدرسه در برگزاری مانور نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین کارگاه آموزشی و توجیهی دانش آموزان و پرسنل مدرسه قبل از برگزاری مانور برگزار می‌شود و در کنار نصب علائم تخلیه اضطراری در تمامی مدارس، پوستر آموزشی نیز چاپ و در مدارس نصب  و تیزر آموزشی – تبلیغاتی  مختص مانور مدرسه آماده نیز آماده می‌شود.

به گفته وی مهمترین برنامه‌های جاری و آتیطرح مدرسه آماده شامل اجرای مرحله دوم آموزش پرسنل مدارس و تشکیل گروه مدیریت بحران در 600 مدرسه،آموزش همگانی دانش‌آموزان، اردوهای نیم روزه و یک روزه دانش آموزان، مانور مدرسه آماده، اجرای برنامه کاهش مخاطرات  مدارس و  تجهیز مدارس می‌شود.

در ادامه این جلسه همچنین مهندس محسن نادی معاون آمادگی، عملیات و پدافند غیر عامل سازمان نیز با اشاره به اهمیت آمادگی شهروندان در زمان وقوع حادثه و تاثیر این آمادگی در کاهش تلفات به تشریح سناریوی پیش بینی شده برای مانور مدرسه آماده پرداخت و از پناه گیری صحیح به عنوان نکته مهم در اجرای این مانور نام برد.

وی از انتقال مفاهیم مربوط به مدیریت بحران از طریق دانش آموزان به خانواده به عنوان یکی دیگر از تاثیرات برگزاری مانورهای آمادگی دانش آموزان یاد کرد.

مانور مدرسه آماده قرار است بهمن ماه امسال در 1000 مدرسه پایتخت برگزار شود.