آنفولانزای فوق حاد پرندگان به ایران رسید

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان این روزها گریبانگیر طیور بومی استان را گرفته و نمونه‌گیری این بیماری در دو هزار طیور بومی در روستای اسپند از توابع شهرستان صومعه‌سرا مثبت بوده و منجر به معدوم‌سازی تعداد مذکور طیور شده است.

 

مدیر کل دامپزشکی گیلان با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای مذکور اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور بومی یکی از روستاهای گیلان مشاهده شده است.

 

سهراب عاقبتی با بیان اینکه بیماری مذکور در راستای انجام پایش و نمونه‌برداری مشخص شده است، افزود: بلافاصله ستاد پیشگیری از بحران تشکیل و معدوم‌سازی کانون بیماری انجام شد.

 

وی ورود به زیستگاه‌های پرندگان مهاجر را مهم‌ترین عامل شیوع ویروس بیماری آنفلوآنزا دانست و گفت: پرندگان مهاجر آلوده به ویروس بیماری مذکور هستند و مردم باید از هر گونه شکار این پرندگان خودداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی گیلان با تصریح بر اینکه مردم به هر طریق ممکن از ارتباط با پرندگان وحشی خودداری کنند، تصریح کرد: از حضور در بازار پرندگان زنده و محل‌های پرورش طیور خوداری شود.

 

وی با تأکید بر اینکه تاکنون تلفات ناشی از بیماری آنفلوآنزا در طیور صنعتی گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: با رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور صنعتی، خطری این صنعت را تهدید نمی‌کند.

 

 عاقبتی با بیان اینکه مردم هرگونه تلفات غیر عادی را به شبکه‌های دامپزشکی گزارش کنند، یادآور شد: تاکنون موردی از ابتلای انسان به آنفلوآنزا با تحت تیپ H5N8 گزارش نشده است.

 

وی مصرف مرغ‌های بسته‌بندی شده و استحصالی از کشتارگاه‌های صنعتی با نظارت دامپزشکی را بدون خطر دانست و خاطرنشان کرد: از ورود پرنده جدید به ویژه در مزارع مرغ مادر خودداری شود.