بدون تردید مخالف دولتی شدن شهرداری ‌ها هستم

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در بهره‌برداری از 65 دستگاه واگن و لوکوموتیو برقی متروی تهران و حومه در جمع خبرنگاران با بیان این که به مردم قول دادیم که هر یک ماه، یک ایستگاه و هر فصل تعدادی واگن به خطوط مترو اضافه کنیم، اظهار داشت: این 65 دستگاه واگن قطار، 250 هزار سفر به ظرفیت حمل و نقل ریلی اضافه می‌کند.

وی با بیان این که با این 65 دستگاه واگن، فاصله خطوط مترو کمی کاهش پیدا می‌کند، افزود: تلاش داریم فاصله قطارها را به گونه‌ای کم کنیم که مردم مجبور نشوند که با فشار وارد مترو شوند.

 

شهردار تهران با بیان این که به دنبال افتتاح خط 7 تا پایان امسال هستیم، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در اسفند ماه تا قبل از شب عید این خط را به مجموعه حمل و نقل عمومی وارد کنیم.

 

قالیباف با اشاره به توسعه مترو گفت: برخی از هزینه‌ها را در خصوص واگن‌های مترو تأمین کرده و امیدواریم تا قبل از شب عید بتوانیم تعداد دیگری واگن وارد خطوط حمل و نقل ریلی کنیم.

 

وی به موضوع دریافت جریمه راهنمایی و رانندگی در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: اگر این موضوع در آینده‌ای نزدیک انجام شود، می‌توانیم حمل و نقل عمومی را به راحتی توسعه دهیم.

 

شهردار تهران با بیان این که تا پایان سال برنامه داریم از بیشترین ایستگاه خط 7، 8 ایستگاه را افتتاح کنیم یادآور شد:‌ این خط 30 کیلومتر مساحت دارد که نقاط جنوب شرقی شهر را به شمال شرقی وصل می‌کند.

 

قالیباف با بیان این که در هر ایستگاه قطار باید هر 2.5 تا 3 دقیقه قطار وارد ایستگاه شود، تأکید کرد: با یک سرویس‌دهی مناسب می‌توانیم تعداد سفرها را به ده میلیون سفر در روز افزایش دهیم و به صنعت اشتغال و کاهش آلایندگی کمک کنیم.

 

وی افزود: با توسعه حمل و نقل عمومی 13 سنت در حوزه ارزی صرفه‌جویی خواهیم داشت و همچنین می‌توانیم آسیب سلامت را در جامعه مشاهده کنیم.

 

شهردار تهران با اشاره به برنامه ششم توسعه که در راستای دولتی شدن شهرداری ها گفت: این کار خلاف قوانین و مقررات است، چرا که عوارض و مالیات یک شهر را نمی‌توان برای شهر‌ها و روستاهای دیگر هزینه کرد.

 

قالیباف ادامه داد: بودجه شهرداری‌ها همانند گذشته باید تحت نظر شورای اسلامی شهر تهران مصوب شود.

 

وی تأکید کرد: باور داریم که هم اکنون روستاها با مشکلات بسیاری مواجه هستند، در راستای این اقدام به آن‌ها کمک می‌کنیم، اما این که عوارض شهرداری به خزانه دولت واریز شود را مخالف قوانین و مقررات می‌دانیم.

 

قالیباف گفت: بدون تردید مخالف دولتی شدن شهرداری ‌ها هستم.