چرا جوانان به سلاح سرد گرایش دارند؟

شریفی یزدی جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در رابطه با بحث خشونت، گفت: خشونت به طور کلی از جنس رفتار است و رفتار هم آموختنی است، در نتیجه بخش زیادی از خشونت در بستر تعامل با دیگران در جامعه، خانواده و مدرسه آموزش داده می‌شود به عبارت ساده‌تر اگر افراد یک جامعه خشونت زیادی دارند این امر نشان‌دهنده آن است که خشونت در آن جامعه نهادینه شده است.

وی در رابطه با علل مؤثر در شکل گیری خشونت گفت: برخی از خشونت‌ها پایه روانی دارد و بعضی نیز به تیپ شخصیتی افراد برمی‌گردد مثلاً تیپ شخصیتی اسکیزوفره و افسرده عمیق خشونت درون‌شان زیاد است بنابراین وقتی در مورد خشونت حرف می‌زنیم باید به ریشه‌های آن اعم از ریشه‌های اجتماعی، خانوادگی، روانی یا فیزیولوژیکی را مورد توجه قرار دهیم.

این جامعه‌شناس در رابطه با ریشه‌های اجتماعی خشونت اذعان داشت: در جامعه ما به ویژه در درون خانواده‌ها میزان خشونت و پرخاشگری بین زن و شوهر و والدین و فرزندان زیاد است به همین دلیل بخش زیادی از خشونت‌ها در خانه به فرزندان آموزش داده می‌شود. 

شریفی در رابطه با ریشه‌های خشونت در مدارس، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر در مدارس ما نیز خشونت دیده می‌شود به طوری که بعضا فیلم‌های خشونت مسئولین مدرسه با دانش‌آموزان در فضای مجازی منتشر می‌شود.

وی در رابطه با ریشه‌های خشونت در بستر جامعه، بیان کرد: گاهی نیروی انتظامی برای اجرای قوانین از خشونت استفاده می‌کند که این امر خود خشونت را به دیگران آموزش می‌دهد.

این جامعه‌شناس استفاده از مواد مخدر، مشکلات اقتصادی و بیکاری را از جمله عوامل دیگر مؤثر بر گسترش خشونت در جامعه دانست.

شریفی در رابطه با استفاده جوانان از سلاح سرد، تصریح کرد: در بحث علل استفاده جوانان از سلاح سرد توجه به چند نکته ضروری است یکی از نکات مهم در این راستا قابل دسترس بودن سلاح سرد است به طوری که ما شاهدیم که در بسیاری از فروشگاه‌ها و دستفروشان سلاح سرد به راحتی در دسترس جوانان قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با نکته دیگری در این راستا ادامه داد: دومین موضوع خلأ قانونی است که در زمینه حمل سلاح سرد وجود دارد. به طوری که ما در بحث استفاده از سلاح گرم قانون مدون و کارایی داریم اما در زمینه استفاده و حمل سلاح سرد مسأله متفاوت است. 

این جامعه‌شناس با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر ممنوعیت حمل سلاح سرد گفت: اخیراً این مصوبه تصویب شده است اما به دلیل جدید بودن آن تا زمانی که این مصوبه اجرایی شود و به عنوان امری ممانعت‌کننده در جامعه شکل گیرد و تبدیل به یک فرهنگ شود زمان زیادی طول می‌کشد. 

شریفی در رابطه با نکته دیگر نیز مطرح کرد: نکته دیگر در بحث علت استفاده جوانان از سلاح سرد عدم احساس امنیت است زیرا احساس امنیت با امنیت تفاوت دارد و ممکن است امنیت در جامعه زیاد باشد ولی آحاد جامعه احساس امنیت نداشته باشد که این خود باعث گرایش افراد به سلاح سرد می‌شود.

وی در رابطه با اقدامات مناسب در حل آسیب‌های اجتماعی به ویژه جلوگیری از استفاده سلاح سرد، اظهار داشت: به طور کلی برای حل این معضل باید سرچشمه‌های خشونت را در جامعه، خانواده و مدرسه کاهش داد. همچنین باید میزان رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی بیشتر شود و همچنین خلأ قانونی موجود نیز جبران شود.

این جامعه‌شناس در خصوص عوامل مؤثر در کاهش استفاده از سلاح سرد بیان کرد: مهمترین بحث در این زمینه فرهنگسازی است که جایگاه اصلی آن در وهله اول خانواده و در وهله دوم آموزش و پرورش و رسانه است که این سه مورد می‌تواند سه ضلع مثلث فرهنگسازی در بحث جلوگیری از خشونت و کاهش جرایم باشد.

شریفی در رابطه با متولیان امر فرهنگسازی در حوزه کاهش استفاده از سلاح سرد گفت: در وهله اول یکی از مهمترین متولیان این امر آموزش و پرورش است اما متأسفانه در این زمینه چندان ورود ندارد. در وهله دوم نیز رسانه‌ها هستند و خانواده نیز در بُعد افزایش مهارت‌های ده‌گانه زندگی مؤثرند و باید به فرزندانشان آموزش دهند که در هر اتفاق ناخوشایندی دست به سلاح سرد نزنند. 

وی در پایان در خصوص راه درست مقابله با افرادی که دست به جرایم ناشی از سلاح سرد می‌زنند، افزود: راه درست تشدید قوانین است اما نه صرفاً قوانین تنبیهی و مجازاتی و لازم است که قانون فرد مجرم را ملزم کند تا مدتی تحت‌نظر یک روانشناس قرار گیرد تا عدم استفاده از سلاح سرد در فرد نهادینه شود که این اقدام در دراز مدت مثمر ثمر خواهد ب 

این جامعه‌شناس مطرح کرد: اگر منظور از تشدید قانون افزایش مجازات و مدت حبس است باید توجه داشت که این مسأله در درازمدت مثمر ثمر نخواهد بود.