آنچه که الکل بر سر شما می آورد

محسن نصیری، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در شبکه رادیویی سلامت کبد را یک پالایشگاه بزرگ در بدن دانست و گفت: این پالایشگاه در بدن مواد غذایی اصلی خورده شده مانند قند، چربی و پروتئین ها را مدیریت می‌کند.

وی افزود: کبد عضوی است که در قسمت بالای راست شکم و بر سر راه خونی که از دستگاه گوارش عبور می‌کند قرار گرفته است. در نتیجه تمام مواد غذایی که انسان مصرف می‌کند بعد از این که جذب دستگاه گوارش شد از طریق خون، نخستین عضوی که آن ها را جذب می کند، کبد است.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در ادامه افزود: بنابراین مواد غذایی خورده شده، داروها یا مواد شیمیایی اول از همه از کبد رد می شوند و در کبد بر روی آنها فعل و انفعالات شیمیایی انجام می شود؛ که مواد قندی، چربی و پروتیئن یا ذخیره می شوند و یا به مواد دیگری تبدیل خواهند شد تا دیگر اندام‌های بدن از آن ها استفاده کنند.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد کار دیگر پالایشگاه کبد را دفع مواد غیر ضروری، زائد و شیمیایی عنوان و بیان کرد: یکی از ارگان های اصلی بدن که وظیفه دفع مواد زائد را بر هر چه بهتر زندگی کردن بدن دارد، کبد است که این مواد را از طریق صفرا دفع می کند و در داخل روده برای خارج شدن آماده می کند.

وی افزود: کار دیگر کبد در بدن تولید صفرا است که این صفرا برای هضم چربی، جذب چربی و ویتامین های محلول در چربی لازم و ضروری است. بنابراین انسان در بدن خود یک کبد دارد که باید تمام سعی و تلاش خودمان را برای سلامتی کبد به عمل آوریم.

نصیری الکل را یک ماده شیمیایی دانست که دارای اثرات سوء بسیار زیاد در بدن است و گفت: با مصرف الکل که به صورت خوراکی انجام می شود دستگاه گوارش بدن بلافاصله تحت تاثیر الکل دچار عوارض می شود بخصوص در معده؛ بسیاری از عوارضی که در معده مشاهده می شود یکی از دلایل ان ممکن است مصرف مواد شیمیایی، سمی و مضر  برای بدن باشد که یکی از این مواد الکل است.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد با بیان اینکه الکل یک سم رسمی برای بدن است، افزود:سمی بودن الکل برای تمام جوامع و منابع علمی مورد تایید است. این سم بعد از اینکه ممکن است معده را تحت تاثیر قرار دهد دارای جذب بسیار بالایی است و زمانی که جذب شد با جریان خون به کبد می رود.

وی ادامه داد: کبد در مواجه با الکل دچار تغییراتی می شود که سلول های کبدی را آزرده می کند. سلولهای کبدی که باید سلامتشان را حفظ کنیم تا بتواند کار خود را به درستی در موردهای مختلف انجام دهد این سلولها عملا از فعالیت زندگی خود می افتند.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد تجمع چربی یا کبد چرب را اولین تغییر ایجاد شده توسط الکل در سلول‌های کبدی عنوان و بیان کرد: با مقادیر حتی کم الکل این صدمات شروع می شود و نخستین صدمه در فاصله کوتاه پنج روز یا چند هفته خودش را نشان می دهد، کبد چرب است.

وی در ادامه تاکید کرد: کبد چرب خوشبختانه علامت و عارضه بالینی ندارد ولی افرادی که در معرض الکل زیاد هستند این تغییر یعنی کبد چرب را حتما دارند. البته خوشبختانه امروزه ما مصرف الکل زیادی نداریم.

نصیری تصریح کرد:کبد چرب ناشی از افزایش مواد قندی، چربی زیاد و عدم تحرک است که ممکن است انسانها داشته باشند و در نتیجه ان کبد چرب غیر الکلی مورد شایعی است اما الکلی جزو مواردی است که کبد چرب با ان زیاد شناخته شده است.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد با بیان اینکه خوشبختانه عارضه کبد چرب به راحتی با قطع مصرف الکل به صورت 100 در صد برگشت پذیر است، تاکید کرد: بنابراین حسن ان در تماس با بیماریهای ناشی از سموم الکل داریم این است که به شرط اینکه مصرف الکل کنار گذاشته شود ان عارضه جلوتر نمی رود و حتی برگشت پذیر است.

وی در ادامه گفت: اما اگر مصرف الکل ادامه یابد به اینجا بسنده نمی شود و سلولهای کبدی به خاطر چربی شدن تخریب می شوند اینجاست که با التهاب کبدی مواجه خواهیم شد که التهاب کبدی ناشی از یک سم به نام الکل بی سر و صدا شکل می گیرد.

نصیری در ادامه اظهارداشت: درد، بی اشتهایی، استفراغ، زردی و ... نشان دهنده این است که سلولهای کبدی نمی توانند کار خودشان را انجام دهند و مواد سمی را دفع کنند. اگر در این مرحله نیز مصرف الکل کنار گذاشته شود باز بدن می تواند ترمیم انجام دهد و با درمان طبی بیماری و کبد را درمان کرد تا کبد به وظیفه و فعالیت خود بپردازد.