دانش آموزان باید از تعطیلی مدارس ناراحت شوند

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم معارفه سرپرست معاونت آموزش ابتدایی که در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، انگیزه خود از قبول تصدی وزارت آموزش وپرورش را خدمت به کودکان دوره ابتدایی توصیف کرد و اظهار داشت: دوره ابتدایی یکی از بهترین دورانی است که معلم می‌تواند در آن خدمت کند، زیرا کودکان صادق هستند و معلم نیز با آنها صادق می‌ماند.

وی، راز جوان ماندن معلمان دوره ابتدایی را صداقت بچه‌ها دانست و افزود: هر اتفاق تربیتی که قرار است برای انسان رخ دهد، باید در دوره ابتدایی پی‌ریزی شود.

احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: زمینه رشد کودک باید قبل از دوره پیش دبستانی فراهم شود و با توسعه مشاوره به این دوره باید آموزش‌های لازم به مادران در زمینه تربیت کودکان را ارائه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش، محیط تعلیم و تربیت را فراتر از مدرسه دانست و افزود: کودک در خانواده و در جامعه از گروه همسالان خود یادگیری دارد، از این رو اعتقادم این است که  دانش‌آموزان پایه اول و دوم نباید از یکدیگر تفکیک شوند تا فرآیند یادگیری بهتر اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به چندگانه بودن هوش و استعدادهای انسان، خاطرنشان کرد: اگر فرد در بزرگسالی توان استفاده از تمامی استعدادهایش را نداشته باشد ، علت آن است که شرایط شکوفایی و بسترهای رشد در دوران کودکی برایش مهیا نشده است.

احمدی دانش آشتیانی با اشاره به اهمیت رعایت حقوق کودکان افرود: چنانکه شایسته است، باید حقوق کودکان را رعایت کنیم.

وی سرعت یادگیری در دوره ابتدایی را بالا دانست و افزود: این سرعت در بزرگسالی کاهش می‌یابد، بنابراین شرایط یادگیری در دوره ابتدایی فراهم‌تر است، البته با ارائه کتاب‌هایی با محتوای متعدد و متنوع در این دوره نباید جلوی رشد هوش‌های چندگانه دانش‌آموزان گرفته شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای پرورش استعدادهای کودک باید محیط مدرسه را شبیه محل زندگی کنیم تا دانش‌آموز احساس راحتی و آرامش کند و مدرسه از فضای خشک و سکون، به فضای شاد و مفرح تبدیل شود.

وی صمیمیت را مهم‌ترین مسئله در فضای آموزشی توصیف کرد و افزود: محیط مدرسه باید به‌گونه‌ای شاد و صمیمی باشد که دانش‌آموز از تعطیلی مدرسه ناراحت شود.

احمدی دانش آشتیانی گفت: بالاتر از مدرسه محوری، جامعه محوری است زیرا دانش‌آموز تنها 6 ساعت در مدرسه است و بیشتر آموزش‌ها را در جامعه فرا می‌گیرد که این نیاز به آشنایی بیشتر اولیا با مسائل تعلیم و تربیت دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مسائل و صنوف مختلف جامعه از جمله هنرمندان و ورزشکاران در تربیت بچه‌ها نقش دارند و هر حرکتی در اجتماع رخ دهد در تربیت کودکان و نوجوانان تأثیرگذار خواهد بود.

وی، فرآیند تعلیم و تربیت را فراتر از دستگاه آموزش و پرورش دانست و افزود: دانشکده‌های علوم تربیتی در دانشگاه‌‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت مؤثرند و با این نگاه است که برخی مدیران را از دانشگاه‌ها انتخاب کرده‌ام.

احمدی دانش آشتیانی افزود: هنر ما در آموزش و پرورش این است که همه دستگاه‌ها را در فرآیند تعلیم و تربیت مشارکت دهیم تا تربیت دانش‌آموزان به بهترین شکل صورت پذیرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر شرایطی مهیا شود که حق انتخاب داشته باشم، تدریس در دوره ابتدایی را ترجیح می‌دهم زیرا کار در این دوره لذت بخش و فضا، سرشار از صداقت است.

در این مراسم وزیر آموزش و پرورش، حکم انتصاب «رضوان حکیم زاده»  به سمت سرپرست معاونت ابتدایی را به وی اهدا و از زحمات محمد دیمه‌ور تقدیر کرد.

انتهای پیام/