۱۲ هزار فعال مطبوعاتی تحت پوشش بیمه

 مطابق این لیست اگرچه نام برخی رسانه ها ازجمله رسانه هایی که نصاب مدنظر در بسته حمایتی معاونت مطبوعاتی را لحاظ نکرده اند و برخی خبرگزاری ها و روزنامه‌ها دیده نمی‌شود، لیکن در حال حاضر ۱۲ هزار فعال مطبوعاتی بیمه هستند؛ اتفاقی که سالیانه مبلغی حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان برایش هزینه می‌شود.

معاونت مطبوعاتی چندی پیش فهرست دریافت‌کنندگان یارانه بیمه نوبت اول سال ۹۵ را روی خروجی سایت خود قرار داد که بر اساس آن مبلغی نزدیک به ۷ میلیارد و دویست میلیون تومان در قالب طرح یارانه بیمه به ۴۶۴ رسانه و ۱۲ هزار نفر برای نیمه اول سال پرداخت شده بود.

این معاونت همچنین در این دوره به وعده خود که قرار بود از ابتدای سال ۹۵ برای همکاران تحریریه‌ای که با عناوین مرتبط (خبرنگار، روزنامه نگار، سردبیر، دبیر گروه، عکاس، مترجم و سایر عناوین مشابه) بیمه می‌شوند، ٢ برابر مبلغ واریزی به حساب تامین اجتماعی و برای سایر عناوین نصف مبلغ واریزی پرداخت شود، جامه عمل پوشاند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم جهت با سیاست‌های دولت در حمایت ویژه از خبرنگاران و پوشش بیمه‌ای آن‌ها، برای نخستین بار، یارانه بیمه برای رسانه‌هایی که همکاران خود را بیمه می‌کنند در نظر گرفته که از نیمه دوم سال ۹۲ در هشت نوبت ۶ ماه دوم سال ۹۲، شش ماهه اول سال ۹۳، فصل پاییز و زمستان ۹۳، بهار، تابستان و پاییز ۹۴ و ۶ ماهه اول ۹۵ را پرداخت و فهرست آن نیز جهت شفاف‌سازی، در سایت معاونت منتشر کرده است.

در ابتدای این طرح که هدف آن تامین امنیت شغلی خبرنگاران و اعتباربخشی به بیمه رسانه‌ها در جهت حفظ استقلال آنها عنوان می‌شود، تعداد افرادی که زیر چتر حمایتی یارانه بیمه قرار گرفتند، حدود ۳ هزار نفر بود که در ادامه با رشد چهار برابری، به عدد ۱۲ هزار نفر رسیده است.

این در حالی است که بیمه افراد دارای کارت حرفه‌ای از طریق صندوق اعتباری هنر نیز از اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دائر است.