امروز بالا و پایین رفتن ارز است که بر سر سفره مردم اثر می‌گذارد

محمدباقر قالیباف در آیین افتتاح پروژه‌های تقاطع‌های غیرهمسطح کاروانسرای سنگی یک و دو با تشکر از تمام کسانی که برای این پروژه تلاش کردند این پروژه را یک افتخار بزرگ برای شهر تهران دانست و تصریح کرد: کسانی که زحمت کشیدند برای افتتاح این پروژه به خصوص اینکه این پروژه در یک منطقه محروم ایجاد شده است، برای تهران افتخار آفریده است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از افرادی که از این منطقه عبور می‌کنند، ساکنان تهران نیستند اما این پروژه برای ساکنان شهرهای غرب تهران و شهروندانی که از این مسیر قصد سفر به استان‌های غربی کشور دارند کمک موثری می‌باشد.

شهردار تهران با اشاره به برخی مشکلات احتمالی برای صنوف و ساکنان اطراف این پروژه اظهار امیدواری کرد که مشکلات این افراد نیز به زودی با پیگیری شهرداری به نحو مناسبی حل شود. 

قالیباف چالش اصلی تهران را آلودگی هوا عنوان کرد و تصریح کرد: البته این آلودگی تنها آلودگی هوا نیست، آلودگی آب و خاک هم هست و چندین سال است که اولویت شهرداری تهران حل این چالش‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه برای رفع این مشکل از جوانب مختلف توجه کرده‌ایم، گفت: نیازمند آن بوده‌ایم که گره‌های ترافیکی و توسعه بزرگراهی و استحداثات ضروری و زیرساختی را ایجاد کنیم. همچنین وظیفه داشتیم در شهر تهران حوزه حمل و نقل عمومی را با تاکید بر توسعه ریلی افزایش دهیم و بر ظرفیت بخش اتوبوسرانی توجه کنیم. 

شهردار تهران تاکید کرد: فکر می‌کنم اقدامات ما قابل مردم تهران نیست اما اگر مقایسه کنیم بین گذشته و امروز تهران و شهرهای دیگر داخلی و خارجی با رشد تهران، می‌توان گفت رشد تهران در این حوزه زیرساختی کم‌نظیر است. 

قالیباف با اشاره به اینکه در عمر 25 ساله مترو 35 ایستگاه احداث شده بود، گفت: در طول 10 سال گذشته این تعداد به 106 ایستگاه رسیده و در حال حاضر تا 3،4 ماه آینده تعداد ایستگاه‌های مترو تهران از 120 ایستگاه عبور خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: بعضا گفته می‌شود که فعالیت‌های شهرداری براساس اولویت‌ها و ضرورت‌ها نبوده است؛ این اشتباه است. شهرداری براساس اولویت‌ها و ضرورت‌ها کار خودش را انجام داده است.  در شهر تهران هم نیازمند احداث تونل مترو، تونل شهری و تونل آب‌های زیرسطحی بوده‌ایم و لذا این کارها منطبق بر برنامه مدون برنامه پنجساله شهرداری پیش رفته است و مطالعات دقیق همراه آن بوده است.

شهردار تهران افزود: با وجود تمام مشکلاتی که داشتیم و تحریمی که بودیم اقدامات ما در حوزه زیرساختی در شهرداری تهران هیچگاه متوقف نشده است. از دوشنبه گذشته تا امروز که هنوز یک هفته نشده است بالغ بر 620 میلیارد تومان پروژه افتتاح شده است.

وی با تاکید بر اینکه می‌شود گفت 6 هزار میلیارد ریال پروژه افتتاح شده است، گفت: البته بر سر سفره مردم نه ریال و نه تومان اثری ندارد و امروز بالا و پایین رفتن ارز است که بر سر سفره مردم اثر می‌گذارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید تهران و دشت تهران را با یکدیگر در نظر گرفت، گفت: امروز تمام کسانی که در دشت تهران زندگی می‌کنند در غرب از گرم‌دره تا ملارد و شهریار تا شرقی‌ترین نقاط در پاکدشت و ورامین و فرودگاه امام و حسن‌آباد جمعیتی حدود 18 میلیون نفر در این منطقه متمرکز شده است و سرنوشت آنها به هم رقم خورده است و در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و کار و خدمات و مخصوصا دو موضوع شغل و حمل و نقل و آلودگی آب و هوا و خاک باید برای این18 میلیون نفر برنامه ریزی کرد نه فقط مردم تهران. 

قالیباف این اقدامات را نیازمند یک طرح جامع دانست و تصریح کرد: حدود 23 درصد جمعیت کشورمان در 1.5 درصد از خاک ما متمرکز شده‌اند. تمرکز این جمعیت در این فضای محدود یعنی بحران زیستی، بحران هوا، آب و خاک.

شهردار تهران تاکید کرد: باید حتما برای این دشت تهران تدبیر شود چرا که سرنوشت ساکنان این دشت به هم گره خورده است و از تمام دست‌اندرکاران خواهشمندم در این خصوص یاری کنند. همه این منطقه یک نسخه می‌خواهد و همه اینها جزء مردم ایران هستند و باید تدبیری در سطح ملی دیده شود. 

وی با اشاره به انجام 3 میلیون سفر در هر صبحگاه و هر شامگاه به سمت تهران گفت: نمی‌توانیم حمل و نقل را پیوسته نبینیم. 

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود  گفت: روزانه حدود 2 هزار خودرو به دشت تهران افزوده می‌شود که از این تعداد هزار خودرو وارد شهر تهران می‌شود و این موضوع در بحث آلودگی هوا و ترافیک تهران اثر می‌گذارد.