ابتکار از راهکار مهم کنترل آلودگی هوا می گوید

معصومه ابتکار در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا ضمن تاکید بر ضرورت گزارش گیری مداوم از دستگاه های مرتبط طبق تکالیف مصوب هیات دولت در مورخ های ۲ اردیبهشت ۹۳۳ و ۱۰ مرداد ۹۵، تصریح کرد: این اقدام کمک می کند تا ضمن رفع نواقص و موانع، در جریان نقاط قوت و ضعف اقدام ها قرار بگیریم و همکاری های فرابخشی و بین بخشی را تقویت کنیم.

ابتکار با اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی وزارت کشور و راهور ناجا در خصوص راه اندازی و فعالیت سیستم یکپارچه معاینه فنی در کشور (سیمفا)، اظهار کرد: راه اندازی سیمفا، اقدامی مهم برای مدیریت و کنترل ترافیک و آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها است که البته به مرور و با فعالیت ابعاد دیگر این پروژه شاهد تاثیرگذاری بیشتر آن خواهیم بود.

معاون رئیس جمهور با اعلام اینکه لایحه هوای پاک به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد، گفت: یکی از بندهای مهم این لایحه، کاهش سن معاینه فنی از پنج سال به دو سال است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اجرای حدود جدید معاینه فنی که تصویب و ابلاغ شده است به ویژه در کلانشهرها باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

وی ضمن یادآوری این موضوع که برنامه های مقابله با آلودگی هوا، بلند مدت و چند وجهی است، ابراز امیدواری کرد: اجرای کامل مصوبه دولت شامل بخش های مختلفی همچون معاینه فنی و ارتقاء استانداردها، خروج خودروهای فرسوده و نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی و شخصی، توسعه حمل و نقل عمومی منجر به ارتقاء کیفیت هوا در کشور شود.

ابتکار اشاره ای هم به تردد شبانه خودروهای سنگین فاقد معاینه فنی و فرسوده و آلوده در تهران و تاثیر این موضوع بر آلودگی هوا داشت و گفت: این موضوع به صورت محسوس در نمودارهای شاخص کیفی هوا مشخص است و ضروری است برنامه ریزی و هدف گذاری خاصی در این بخش صورت پذیرد.